Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1258720
Hej!

Har installerat ljud i många bilar men aldrig en modell där bagaget är avskilt från kupen och har läst att det kan vara svårt att få in ljudet i kupen.
Läst om folk som drar rör genom skidluckan eller borrar hål i plåten vilket är något jag vill undvika då bilen är rätt fin och välbevarad.

Så hur bör jag göra. Det jag tänkt är sluten låda med ett eller 2 element som ligger under hatthyllan där 6x9orna sitter och basarna mot ryggstödet tätat med en ram runt och skidluckan i öppet läge, dock inte nedfällt armstöd.

Eller är det bättre med någon liten bas man lägger under sätet fram, enligt hörsägen ska de inte vara så bra, eller finns det lite dyrare och finare modeller?

Så ös på med era tips på vad som fungerat bra för er.

MVH Adam
#1258723
Jag hade en portad med porten genom skidluckan på min 240. Spelade helt OK enligt mig. Först byggde jag en band-passlåda, men den hade väldigt ojämn återgivning.
Även då man hade full bil och luckan stängd spelade det OK med den portade lådan, eftersom armstödet inte är så solid. Nu har jag en liten bas under stolen på min 940 och jag tycket det låter helt OK. Köpt en noname låda från kina bara, men jag har kanske inte samma krav på dunka-dunka som när jag var 18 :-D .
#1258727
Tack för svar!

Jag är själv långt ifrån "pressa in 4 18 tummare i bagaget" åldern.

Vill mest ha lite extra djupbas där 6x9orna inte orkar. Finns idag små effektiva basar som kan spela i mycket små lådor som kan fungera.
#1258792
Ja, utrymmet i bagaget under hatthyllan är ju så lågt så det ger begränsad användning för bagage. Så satsa på en 8", finns de som kräver så liten låda som 10 l.
#1258805
portad kan vara något med porten i mitten mot skidluckan men då krävs lite beräkningar, nån som vet något bra program?

kan det vara bra att bygga in lådan bakom en skiva eller kanske göra baffeln så stor att den tätar runtom. kanske dumt att bygga in den så 6x9orna få slåss mot basen?

10or ska väll gå att få in fast 8or känns som ett säkrare kort och mindre eventuellt krongel med passformen?

sen vill man inte ta för klena element heller så man blir besviken och får byta ut allt och sälja på blocket och köpa nytt dyrare. antar att vanliga billiga brl gas, mds fanatic mfl inte är så bra. men går man upp i pris inom samma serie kanske räcker?

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]