Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo74092
#1257681
Hej!
Håller på med en motorrenovering, fick ett tips att hälla i t-röd på ”topplockets botten” för att se om ventilerna läcker/håller tätt

Testa det detta. Tre av cylindrarna höll ventilerna tätt på, men på 2:ans cylinder läckte det. Inga jättemängder men på 8h var det tomt.

Nu till mina frågor:
-Ska jag slipa in ventilerna som läcker med ventilpasta?
Börja med den grova och avsluta med den fina?

-Gissar att man ska slipa så lite som möjligt men hur vet man hur mycket man ska slipa med den grova tills det är dags att börja med den fina?

-När man gjort detta kommer ventilspelet ändra sig något?

- Övriga vetilpar som är täta behövs inga ingrepp på?

Dela gärna med er med tips och trix, första gången jag gör detta :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1257696
Jag tycker att du ska i alla fall plocka ur dom 2 ventiler där det läcker igenom och kolla så inte där är en spricka i säte eller något. Det vore ju synd att missa en sådan grej när man ha hela motorn nerplockad. Ska du "bara" slipa in ventilerna mot sätena, är det inget större "arrangemang". Men behöver du slipa själva ventilerna och/eller säten är det ett verkstadsjobb för en renoveringsfirma. Kolla ventilspelet bör man ju alltid göra vid ihopsättning, men det är inte säkert att det behövs justering
#1257711
Jag har tagit bort ventilerna ur toppen. Det finns inga sprickor i toppen eller ventilerna, utan det är ventilerna som läcker.

Hur vet jag hur mycket man ska köra med den grova slippastan respektive den fina?

Och dom övriga ventilerna som håller tätt ska man ej göra några ingrepp på?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1257823
Du har numrerat varje ventil och ventiltryckare, hoppas jag. Så dom kommer tillbaka till exakt samma plats i topplocket. Varje ventil, tryckare och bricka "hör ihop" och måste monteras på samma ställe som innan annars får du problem när du kollar ventilspelet sedan. Det blir helt fel.
Det var någon på forumet som gjorde det för ett tag sedan, där blev ingen kompression i motorn när allt monterades igen.
Annars gör du så att du slipar in dom ventilerna som läckte med den fina pastan. Om du har en 'pinne"
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000022774
Så rullar du den mellan handflatorna fram och tillbaka och trycker lätt neråt, lyfter och flyttar ventilen ett 1/4 varv och rullar mellan handflatorna igen. Sedan lyfter du upp och torkar rent ventil och säte och kollar noga hur det ser ut. Innan du började slipa så var anliggningsytan mellan ventil och säte helt blank, nu när du slipat är den matt. Och den ska vara matt hela vägen runt på både ventil och säte annars får du fortsätta. Blir det inte matt runt om måste du prova med den grova pastan, hjälper inte det heller får du lämna in det och få slipat ventilerna i maskin och fräst om sätena.
#1257880
Tack för ett jättebra svar!!

Ja jag har markerat de ventiler tryckare shims osv som hör ihop. Har endast tagit bort de ventiler som läckte (Allså 2 st), resten sitter kvar i toppen eftersom dom håller tätt
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]