Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DanneB20
#1257140
Tja
Jag har en volvo 740 88b b234 16valve. Nu e det så att den här stått några år och nu när jag skulle ha igång den och börja köra så går den dåligt som fan. Men som en klocka när jag ställde den.
Miständer lite men går fett och vandrar i tomgången och sotar stiften
Jag har bytt
Fördelar lock
Tändkablar
Stift
Rotor
Lambdasond
Tempgivaren under insug till databoxen
Nybytt motorolja och filter
Vatten och glykol
Luftfilter
Trots detta går han ej och co halten låg på typ 10.5!?
Va kan detta va ?? Har kört med start gas runt intyget med.
/danneb20
Användarvisningsbild
av lennarte
#1257194
Tändstift???
Kolla allt som rör vevhusventilatilnen och oljefällan. De kan komma in luft på många ställen där
Användarvisningsbild
av lennarte
#1257210
Där bör vara felkoder att hämta om den går så illa. Kolla och skiv ner koderna och radera dom sedan. Startgas runt intyget...???? gör ingen nytta om man inte sprayar på absolut rätt ställe. Och, kolla på den klena vakuumslangen mellan BTR och insuget. Membranet i BTR-en kan ha torkat sönder och då kommer det bensin direkt in i insuget. Ta loss den och sug i den, smakar det bensin så är BTR-en kass.
av DanneB20
#1258788
Ja tändstift har jag med bytt.
Ja alltså jag sög i slangen och då blev det vacum så det känns ju som att btr funkar och det kom inte en droppe bensin i munnen. K9llade å då fick jag fram kod 234 i utag 6. Mvh danneb20
Användarvisningsbild
av lennarte
#1258964
Radera felkoderna och kör och se om dom komer tillbaka. Kolla först på spjällhuset och kontaktstycket till spjällhuskontakten. 2-3-4 betyder att det kan vara avbrott där. Kabeln ligger i en skarp böj där så den kan, dels lossna, eller gå av just där. Kablarna bli ju inte precis mjukare när bilen står stilla.så här står det i "böckerna"
2-3-4 = Spjällkontaktsignal
Villkor:
Signal från spjällkontakt i tomgångsläge saknas, eller att styrenheten får ingen signal från spjällägesgivaren vid motorbroms med bränselavstängning.
Felorsak:
Avbrott i ledningen till styrenheten.
Avbrott i tomgångskontakten.
Feljusterad tomgångskontakt.
Felsymptom:
Varm motor svårstartad.
Dålig tomgång.
av DanneB20
#1259156
Okey ja det låter ju som min exakt, bytte spjällkontakt idag och justerade in den så gott som jag kunde enligt konstens regler. Samt att jag drog av gummit och kollade kablarna och dom var hela. Den skall ju bara träs på axeln och och brö å mötts tills klicket hörs sen dras fast? Tack för hjälpen mvh danneb20
Användarvisningsbild
av lennarte
#1259169
Det blir mer exakt om du först kollar och justerar gasspjället. Om du lossar stoppskruven på/vid spjällaxeln och skruvar ut den något varv, tar loss slangen till LMM, öppnar gasspjället helt och tvättar rent och putsar spjällhuset men fin smärjelduk. Lossar försiktigt på skruvarna till gasspjället och knackar lätt på spjället så det "bottnar" ordentligt i spjällhuset. Spänner fast skruvarna på spjällaxeln igen (lås gärna med Locktite, typ 243). Då ska du känna att spjället "vill fastna" i stängt läge. Nu skruvar du in stoppskruven tills den precis rör stoppet. Man "hör" om man "duttar" på staget till gasrullen när det är emot, då skruvar du in stoppskruven ett 1/4 till ett 1/2 varv och låser med låsmuttern. Sedan justerar du spjällkontakten så att den klickar precis när gasspjället öppnar eller stänger.Marginalen där ska vara nära 0, alltså precis när det öppnar och precis när det stänger. Inte ungefär. Ju nogrannare detta görs desto bättre blir tomgången. Då ska motorn stanna på tomgång (eller i alla fall gå ner ordentligt i varv) om du klämmer åt en av slangarna till eller från tomgångsmotorn.
Detta är kanske lite överkurs, men du få en "spikrak" tomgång som inte "dippar" vid rödljus när du frikopplar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1260257
Skjuter i luftfiltret brukar betyder för lite bränsle eller ett helfel tändläge. Har du kollat så det är rent och fint vid svänghjulsgivaren? Och att den fungerat ordentligt?? Om du kopplar bort Lambdasonden och kör utan så går boxen in i ett nödläge och "stänger av sig" från yttre signaler och "kör" efter ett för programmrerat program. Gå den bättre då är det något "elektroniskt", går den lika illa är det "mekaniskt". Alltså något som inte är elektriskt anslutet till tänd eller bränsleboxen.
Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Köpråd V60 etanol

Jag funderar på att köpa en V60 som g&a[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]