Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1256738
Hej!

Har en Volvo 940-96 med ltt. Har funderat på att trimma bilen det jag har tänkt att göra är

- chip och justerbar wastegate: https://sv.bsr.se/trimsatser/t/760/volvo-940-lpt-135hp

Någon med erfarenhet av detta chip?

-Laddtryck: 0,8 bar

- 3 tums avgasrör hela vägen

- öppet filter

- eftermarknadskam, har ni några förslag, vill ha en kam som funkar till vardag men ändå har lite riv i sig, vill helst att det ska dra kring låg/mellan registret tänkte på dessa:

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vo ... -t1-2.html

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vo ... -t2-2.html

Någon med erfarenhet av dessa?


Tror ni bilen kommer funka med denna Setup?
Dvs.
-Kommer kopplingen hänga med tror ni?
- Tror ni det kommer det behövas mer bränsle in i motorn?
Ex, Större spridare, ställbar btr

Något annat ni skulle vilja ändra på eller som jag borde byta om jag kör med denna set-up?

Tacksam för svar :-)
#1256744
Hade hellre lagt pengar på en A, VX eller VX3 istället för KL-kammarna. Originalprofilerna är billiga och funkar bra + att man slipper lash-caps. Chipen har sålts i många år och är bra. Helt 3" är väl kanske inte nödvändigt för effekten, men vill man åt ljudet eller ha utrymme för seriös effektjakt i framtiden kan det vara något. Kopplingen hänger med eftersom du kommer ligga runt den effekt det fanns i 940T på den tiden. Så länge du inte byter till en större turbo så behöver du inte byta spridare.
#1256750
På bsr står det att med chippet så kommer bilen att få 205 hk, är det bara ”önskesiffror” eller tror ni den kommer få det med rätt kam och rätt laddtryck (0,7-0,8) osv??

Dum fråga kanske, men måste man ha lashcaps på alla eftermarkanads kammar eller gäller det bara kl?
#1256760
Man ska inte fästa allt för stor vikt på vad det står på olika firmors hemsidor, utan mera se dem uppgifterna som lite på ett ungefär. Det finns så många saker som påverkar vad man får ut i slutänden.

Nej, alla eftermarknadskammar kräver inte lash-caps. Det finns leverantörer som slipar med rätt mått också, men då blir det dyrare. Jämför med ENEM till exempel.
#1256797
Så jag behöver inte göra något åt bränslesystemet (spridarna, btr osv) kommer köra med 0,8?

Funderar om jag ska sätta in en bredbandslamda för att veta att den inte går för snålt/fett. Eller har ni nått annat förslag för att se bränslebalandning? (Vet att jag kan kolla tändstiften)

Har ni några idéer på kam som ni hade andvänd er utav? Länka gärna om ni vet någon bra
#1256871
Hej!
Jag har köpt en fin gammal 745 GL-89. Förre ägaren hade en baslåda, men den finns inte nu. Jag ska därför koppla in ett slutsteg och ett basrör. Det som är framdraget till höger hål där baklyktan finns är en koaxialkabel samt en kabel med två RCA kontakter. Nu behöver jag dra en + kabel från baklyktan för att strömförsörja slutsteget.
Fråga: Vilken är plus?
Bilagor
9E6B1653-9587-4CDD-8EC5-E37D8DCCA086.jpeg
9E6B1653-9587-4CDD-8EC5-E37D8DCCA086.jpeg (479.6 KiB) Visad 771 gånger
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]