Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av elvik
#1256473
Hej. Sitter med ett litet problem. Köpte mig en 740 GLE -88 och den går bra i början men så fort motorn blir varm börjar den spotta och fräsa och vill gärna inte gå på tomgång och svår att få igång och om håller den igång på större väg drar den kopiösa mängder bränsle.

Hittade igår att tempgivaren som sitter under 3dje insuget inte var inkopplad till något, kontakten är lös (en plus kabel tror jag det är) men jag hittar inte vart den ska kopplas då jag läste att det kan vara felet, så finns det någon vänlig själ som sitter på den informationen som kan hjälpa mig.

Ursäkta om frågan blivit ställd innan men var otroligt många sidor att gå genom.
av elvik
#1256570
sicnarf skrev:Under 3ans insug?
Ja precis. Typ 2-3 nere i smeten bland kablar och slangar.
Senast redigerad av 1 elvik, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#1256575
Innan du monterar, tag en Tops (bomullspinne) och 5-56 eller WD-40 och tvätta ur kontakterna. Det skall vara så rent du kan få det.
Tempgivaren är egentligen ett motstånd som ändrar Ohmvärdet med temperaturen. Smuts och oxider på kontakter och kabelanslutningar bildar också motstånd som bromsar upp mätströmmen. Så även om du trycker fast kontakten på rätt ställe är det inte säkert att det ger rätt värde om det inte är full kontakt. Som det oftast inte är när det är smuts och oxider med i spelet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1256718
Om jag kommer ihåg rätt så sitter det ingen tempmätare till motorstyrningen på "E" motorn. Den har ju ingen dator, det är ju en helt mekanisk insprutning. Däremot sitter det en "termotidgivare" (har för mig den sitter vid 4-de cylinderns insug)som ska fungera vid kallstart. Eftersom motorn startar och går bra kall så fungerar den nog. K-Jetronic är ett ganska okomplicerat system men det är ju ett gammalt system så det är säkert i behov av en ordentlig översyn. Det som brukar krångla är att den får in tjyvluft någonstans (dom är mycket känsliga för tjyvluft), likaså brukar tillsatsluftsliden kärva och fastna i något läge (den är en "förbipassage" för luft vid kallstart). Styrtrycksventilen brukar kunna bli sliten och då regleras inte bränsletrycket som det ska. Den brukar man kunna schimsa.
Skaffa en bra handbok eller kolla på denna länk
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... 8b9XJBMLsI
Eller denna
http://www.lafri.se/product.asp?product=8961 (datorn lägger till ett s efter http, ta bort det så funkar länken)
av elvik
#1256754
lennarte skrev:Om jag kommer ihåg rätt så sitter det ingen tempmätare till motorstyrningen på "E" motorn. Den har ju ingen dator, det är ju en helt mekanisk insprutning. Däremot sitter det en "termotidgivare" (har för mig den sitter vid 4-de cylinderns insug)som ska fungera vid kallstart. Eftersom motorn startar och går bra kall så fungerar den nog. K-Jetronic är ett ganska okomplicerat system men det är ju ett gammalt system så det är säkert i behov av en ordentlig översyn. Det som brukar krångla är att den får in tjyvluft någonstans (dom är mycket känsliga för tjyvluft), likaså brukar tillsatsluftsliden kärva och fastna i något läge (den är en "förbipassage" för luft vid kallstart). Styrtrycksventilen brukar kunna bli sliten och då regleras inte bränsletrycket som det ska. Den brukar man kunna schimsa.
Skaffa en bra handbok eller kolla på denna länk
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... 8b9XJBMLsI
Eller denna
http://www.lafri.se/product.asp?product=8961 (datorn lägger till ett s efter http, ta bort det så funkar länken)

Tack så jätte mycket. ska skruva lite imorgon tror jag, så då kan jag passa på och kolla upp detta den första länken var kanon!

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]