Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
#1255322
Jag skulle starta min bil, en Volvo 745 B230F av 91 års modell, iförrgår men det var dött i batteriet. Jag tog starthjälp, fick igång den direkt och den gick bra sedan. Jag laddade batteriet hela natten sedan. Bilen startade direkt. Vid multimätare mätning visade den 14 volt i vila långt efter laddning. Vid start med motorn på tomgång visade multimätaren 18.6 volt. Nu idag efter att den stått över natten så är det samma start problem. Startmotorn går knappt runt och inget händer. Batteriet visar 14 volt på multimetern vid vila. Är mitt batteri slut eller har jag ett annat problem? Kanske generatorn som är paj? Laddnings regulatorn är från Biltema och är 3 år gammalt och har funkat bra.
Senast redigerad av 3 sicnarf, redigerad totalt 0 gång.
av sicnarf
#1255325
För batteriet ska väl visa 12.5-12.8 vid vila och sedan 14.5 med motorn på tomgång, eller hur? Hur kan min visa 14 volt vid vila men ändå inte klara av att dra runt startmotorn?
av NilsO
#1255341
Om laddningsspänningen är så hög som 18.6 V så är det fel på regulatorn. Men det låter ändå konstigt att batteriets vilospänning skulle vara så hög som 14 V. Jag tror inte det kan bli så hur mycket man än misshandlar batteriet med för hög laddningsspänning.

Skulle det möjligen kunna vara så att din multimeter visar fel? (Jag har varit med om att en digital multimeter börjat visa kanske 50% fel, från en dag till en annan.)
av sicnarf
#1255354
Kan det vara någon död cell i batteriet som gör att det blir så? Att den tar emot större laddning? Har testat multimetern på små 1.5 till 9v batteri hemma. Den visar rätt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1255486
Om ett nyladdat batteri "dör" över natten är det men stoor sannolikhet batteriet det är fel på. Du kan ha 14V ett tag efter att laddaren är borttagen, men inte om den varit bortkopplad över natten. Om generatorn laddar över 15V så börjar batterivattnet bli varmt och börjar dunsta, för att (om det blir ännu högre V) senare börja koka (luktar ungefär som rutten potatis). Jag skulle kolla med en annan multimeter först, Biltema har en billig som funkar bra (jag har en sådan). Det kan vara så att batteriet inte "tar emot" laddning längre och då stiger spänningen upp till och kanske lite över 14V ganska snart efter du kopplat laddaren på ett tomt batteri men några 18V blir det alldrig från en laddare. Generatorn däremot kan ge över 20V om regulatorn har "gett upp", men då luktar det garanterat rutten potatis efter någon mil
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 000018521/
Sätt inte i ett nytt batteri utan att ha kollat ordentligt att generatorn funkar som den ska
av sicnarf
#1255548
Satte in ett nytt batteri från Biltema. Mätaren visade 12.4 volt i vila. Det gamla batteriet var 12 (!) år gammalt. Också det Biltemas. Bilen startade. Kollade volt på batteriet och det visade 18.4 volt på tomgång. Då förstod jag att generatorn var kass. Stängde av bilen snabbt. Hade köpt ett nytt laddregulator. Satte in denna och nu visade multimetern 14.6 vo!t. Så nu är problemet löst hoppas jag. Antigen batteriet som blev dålig och förstörde laddregulatorn eller så blev Biltemas 3 år gamla laddreg som blev dålig och förstörde mitt 12 år gamla batteri.
av sicnarf
#1255584
Finns det någon här som har ett 12 år gammalt batteri i sin bil? Intressant att veta. Min har aldrig krånglat, inte ens under -18 denna Gbg vinter.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1255609
Jag tog död på originalbatteriet i min första bil när jag manuellt "skruvade upp" laddningen på min 6V generator till c:a 8V. Jag hade monterat nya Marshall Fantastisk Flodljus med 6V 60W glödlampor på den. Original generatorn var på 6V 160W så med extraljus på 120W och original helhjus på 2 x 40W + parkerings ljus, radio, tändsystem så brev det "så där" med laddning av batteriet. Dessa gamla laddningsregolatorer var helt mekaniska så man bara "spände upp" en bladfjäder så ökade man laddningen. Det fanns på denna tiden 2 typer av laddningsreläer, en med 3 spolar (Volvo Amazon, PV bl.a) och den med 2 spolar jag hade i min Opel Rekord -59-a. På denna var volt och ampere på samma spole så jag kollade bara med en A-mätare när jag höjde så det blev någon ampere över till batteriet när jag körde med helljuset på (hade en amperemätare monterar i bilen) så det var inte förren efter någon vecka när det började lukta rutten potatis som jag kollade hur många volt den gav. Men då var der redan försent för detta batteri, det blev aldrig riktigt igen så det blev ett nytt batteri på hösten 1973. Har för mig det kostade 95 kr. Monterade senare in en generator och relä från en Amazon Sport istället, den var på hela 6V 300W. Men istället för att vara nöjd att laddningen räckte till monterade jag ytterligare 2 st Marshall. Men då satte jag in en strömbrytare som jag kunde stänga av helljuset, så att jag bara körde med extraljus en på helljus.
Det batteriet blev alltså 14 år, det var bättre "grejer" förr. Och mycket roligare. Tänk så nöjd jag kände mig nä jag ökat effekten på Opel motorn från original 1500 cc och 44 hk till en motor från en -62 års Rekord Cupé med 1700 cc och hela 75 hk. Det var tider det.......

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]