- mån 18 jun 2018, 19:52
#1255609
Jag tog död på originalbatteriet i min första bil när jag manuellt "skruvade upp" laddningen på min 6V generator till c:a 8V. Jag hade monterat nya Marshall Fantastisk Flodljus med 6V 60W glödlampor på den. Original generatorn var på 6V 160W så med extraljus på 120W och original helhjus på 2 x 40W + parkerings ljus, radio, tändsystem så brev det "så där" med laddning av batteriet. Dessa gamla laddningsregolatorer var helt mekaniska så man bara "spände upp" en bladfjäder så ökade man laddningen. Det fanns på denna tiden 2 typer av laddningsreläer, en med 3 spolar (Volvo Amazon, PV bl.a) och den med 2 spolar jag hade i min Opel Rekord -59-a. På denna var volt och ampere på samma spole så jag kollade bara med en A-mätare när jag höjde så det blev någon ampere över till batteriet när jag körde med helljuset på (hade en amperemätare monterar i bilen) så det var inte förren efter någon vecka när det började lukta rutten potatis som jag kollade hur många volt den gav. Men då var der redan försent för detta batteri, det blev aldrig riktigt igen så det blev ett nytt batteri på hösten 1973. Har för mig det kostade 95 kr. Monterade senare in en generator och relä från en Amazon Sport istället, den var på hela 6V 300W. Men istället för att vara nöjd att laddningen räckte till monterade jag ytterligare 2 st Marshall. Men då satte jag in en strömbrytare som jag kunde stänga av helljuset, så att jag bara körde med extraljus en på helljus.
Det batteriet blev alltså 14 år, det var bättre "grejer" förr. Och mycket roligare. Tänk så nöjd jag kände mig nä jag ökat effekten på Opel motorn från original 1500 cc och 44 hk till en motor från en -62 års Rekord Cupé med 1700 cc och hela 75 hk. Det var tider det.......
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V