Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
#1254905
SchultzDuvy skrev:Hej!

Min 940 från 1992 drar mycket olja undanskymt mellan den årliga servicen per år.

När teknikern skulle byta olja och filter i år konstaterades att det bara fanns 1 enda liter kvar!

Nu till saken, var bör jag kolla efter läckage?

Det dumma är att det finns inga synliga läckor.

Vevhusventilationen är rengjord och fungerar, den är inte igensatt.

Några förslag där ute?

Mvh SchultzDuvy
Hade det varit så lite kvar som mekanikern påstår hade oljelampan lyst för länge sedan! Att den tar lite olja är helt normalt, men du måste ju kolla oljan någon gång då och då.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1254965
White skrev:Hade det varit så lite kvar som mekanikern påstår hade oljelampan lyst för länge sedan
Är inte så säker på det. Som jag skrev innan om min motor så "fyller det på" med diverse "saker" under tiden man kör. Jag körde en gång t.o.r Halmstad - Helsingborg (sällan jag kör sååå långt med denna bil) för jag och några kompisar skulle fiska torsk i sundet. Vi var 3 personer och lite packning. Skulle bytt olja och filter innan men det blev inte av, den hade då gått c:a 500 mil sedan förra bytet. Kollade dock oljan innan vi körde och ställde farthållaren på 140 km/tim (kl 06:00). Det gick dock långsammare hem (mer trafik). När jag kom hem hade den börjat "ticka" i ventilerna så jag bytte olja och filter direkt när jag kom hem, och fick en shock..... Där var inte mer en liter kvar, (exklusive filtret) och lampan hade inte lyst en enda gång. Det var tidigt på våren och efter en hel vinter med bara småsträckor så oljan var säkert ganska utspädd och därför "dunstade" motorojan (fylld med föroreningar bort) när motorn blev ordentligt genomvarm. Så i detta fall kan det nog anses som normalt med en förbrukning på 2 liter på 20 mil..... :-o
Användarvisningsbild
av White
#1254974
lennarte skrev:
White skrev:Hade det varit så lite kvar som mekanikern påstår hade oljelampan lyst för länge sedan
Är inte så säker på det. Som jag skrev innan om min motor så "fyller det på" med diverse "saker" under tiden man kör. Jag körde en gång t.o.r Halmstad - Helsingborg (sällan jag kör sååå långt med denna bil) för jag och några kompisar skulle fiska torsk i sundet. Vi var 3 personer och lite packning. Skulle bytt olja och filter innan men det blev inte av, den hade då gått c:a 500 mil sedan förra bytet. Kollade dock oljan innan vi körde och ställde farthållaren på 140 km/tim (kl 06:00). Det gick dock långsammare hem (mer trafik). När jag kom hem hade den börjat "ticka" i ventilerna så jag bytte olja och filter direkt när jag kom hem, och fick en shock..... Där var inte mer en liter kvar, (exklusive filtret) och lampan hade inte lyst en enda gång. Det var tidigt på våren och efter en hel vinter med bara småsträckor så oljan var säkert ganska utspädd och därför "dunstade" motorojan (fylld med föroreningar bort) när motorn blev ordentligt genomvarm. Så i detta fall kan det nog anses som normalt med en förbrukning på 2 liter på 20 mil..... :-o
Okej! En 240 jag hade var jäkligt känslig på oljelampan. Tändes i varja kurva när nivån började bli lite låg.
av NilsO
#1255190
Sen är ju oljebytesintervallerna anpassade efter en viss mängd olja. Oljans egenskaper försämras allteftersom, och om man t ex kör med bara hälften så mycket olja som det ska vara, så kan man väl tänka sig att de försämras dubbelt så fort.

B230 med kolvkylning (kom cirka 1994) sägs vara lite känsligare för låg oljenivå än de tidigare B230. Jag har hört det av sådana som kör rally, vet inte om det spelar någon roll för vanlig körning.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]