Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1254280
Det är bäst är att försöka att klämma med en stoor polygrip mellan bromsklossen mot kolven och oket bakom kolven. Om kolvarna rör sig så kan det vara handbromsen som "ligger på". I handbromsen (mellan backarna) sitter en "excenter" som vajern är kopplad till och den brukar ofta rosta fast. Går det inte på något vis att klämma in kolvarna bör du överväga ett nytt (gärna 2 nya) ok och då även nya skivor och givetvis klossar, även då handbroms backar och e.v ny excenter. Hyfsat billiga priser på detta på t.ex Biltema, eller på nätet. Typ www.mister-auto.se eller liknande, kanske www.skruvat.se. Jag har handlat på mister.auto några gånger och det funkar bra. Även returer. Skruvat kan vara lite struliga ibland.
av volvorullar
#1254334
Dom ser ganska bedrövliga ut, så beställde ett par nya ok (40mm). Så byta slangar och ok, har skivor, sköldar och belägg helt nya liggandes.
Sköldarna vill jag inte ens tänka på, vilket helvete jag hade när jag försökte få loss dom en annan gång utan framgång. Två bultar man måste lossa innan man kommer åt...
av NilsO
#1254363
Ja, det är ju sammanlagt fyra skruvar per sida man behöver lossa för att kunna byta bromssköldarna bak. Två per sida sitter i genomgående hål, och ett tips är att spraya rostlösare från baksidan någon dag i förväg.
Vi som beställt nya V60

Det är inte jättespännande med e[…]

Vi som beställt nya XC60

Idag hämtade jag bilen! Nu återstå[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]