Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1253926
Hej.

Har nyligen bytt motorn till vindrutetorkarna fram på min Volvo 940.

Jag tycke att jag var mycket noga med att se hur stagen satt monterade innan jag bytte själva motorn.

Men nu när jag har monterat allt och testat med att montera dit båda torkararmarna så stannar dom fel på rutan. En bra bit upp. Ca kl 11 om jag minns rätt.

Jag har provat att flytta torkarna i olika positioner men dom hamnar fel ändå :-(

Det konstiga är att torkarna åker neråt mot huven först när man startar dom och sen uppåt. I stället för tvärt om.

Kan den där lilla axeln som går på själva torkarmotorn ha hamnat fel? Och hur fasen ska jag kunna veta hur den ska sitta?

Har någon av er en bild på när allt är i pausläge/noll läge så jag slipper ta bort allt. Testa. Bort igen. Osv 🤔

Är mycket tacksam om jag kan få hjälp ned det här.
#1253936
Jag hade ett liknande fel i en 245 -92. Om det är liknande utrustning (?) så har du en rund burk, kanske i storlek som en CD-skiva, ihop med torkarmotorn? Inne i den finns ett "hjul" av något kretskortliknande material. Halva hjulet, som en halvmåne ungefär, har en elektriskt ledande beläggning. Hjulet snurrar när torkarmotorn går. Sedan är det släpkontakter som ligger emot den ledande beläggningen. Släpkontakterna eller kanske hjulet kan ha rubbats ur sitt läge och bryter inte spänningen när torkarna är i sitt bottenläge. Detta händer alltså när du försöker stänga av torkarna. Dom fortsätter en bit till.
Nu är det som sagt inte säkert att det är lika i din 940, men försök att hitta lite sprängskisser på vindrutetorkarmotorn. Börja leta här: https://www.volvopartswebstore.com/
Du kanske kommer rätt?
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
#1254013
Om jag fattat rätt så börjar dom alltid neråt en liten bit oavsett hur du sätter armarna. I så fall få du lossa "veven" på motorn och köra motorn och låt den stanna, sätt sedan torkararmarna i det läge dom ska vara och dra fast muttern i "veven", så ska dom börja uppåt nästa gång. Gör dom inte det får du "finjustera" läget på "veven" en gång till.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]