Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ulla245
#1253691
Hej , min 945a startar bara ibland , soppapumpen går inte igång , det är inte relät , har testat med ett annat som jag vet är helt, kan det vara vevaxelgivaren ? lambdalampan lyser inte så det borde inte finnas ngn felkod . Den har stått avställd hela vintern , funkade perfekt förra sommaren , finns det någon som har några ideer .
Mvh Ulla
av Rådlös
#1253707
Det skulle kunna vara vevaxelgivaren. Om den är helt trasig kan du inte starta. Men det kan ju vara en glappkontakt någonstans. När den inte startar, ruska och dra lite försiktigt i kabeln så att ett eventuellt glapp antingen bryter helt eller ger kontakt. Det skall finnas en skarvkontakt också i närheten av höger vindrutetorkare. öppna den och kolla så det inte är oxider eller annat elände. (Jag hade en 240, där var skarvkontakten fylld med vaselin som skydd mot vatten. Om du har vaselin i kontakten så torde allt vara OK där. Alltså inget vatten eller oxider)
Skarvkontakten är stor som en tändsticksask, ungefär och gummiklädd. Det finns även en låsanordning på kontakten så att den inte kan öppna sig själv av eget okynne.

Det kan också bero på 100 andra fel, men detta skulle jag ha kollat på först.
av ulla245
#1253709
Tack .Den ska jag kolla . eftersom bilen stått sedan oktober förra året kan man ju misstänka dålig kontakt någonstans , blir det ingen felkod på vevaxelgivaren ? nästa gång den inte startar tänkte jag leda på ström på pumpen direkt från ett batteri.
/ Ulla
Användarvisningsbild
av frasse4
#1253717
Nej det blir nog ingen felkod för styrboxen förstår ju i ens att motorn roterar/försöker starta.

Nyare motorstyrningar har redundans med både kamaxel och vevaxelgivare.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1253792
Jag kollade i mitt gröna häfte, det finns en felkod för impulsgivare saknas sporadiskt. Men det bygger nog på att signalen kommer och går. Uteblir signalen helt kommer inte styrboxen att ge ström till bränslerelät.
av ulla245
#1253867
Ja det kanske kan vara den för den startar ibland , men motorlampan lyser inte , kan det finnas felkoder ändå ? jag har ingen felkodsavläsare .
av NilsO
#1253888
ulla245 skrev: tor 07 jun 2018, 13:02Hej , min 945a startar bara ibland , soppapumpen går inte igång
Går inte pumpen igång när du slår på tändningen heller, eller är det bara när du kör på startmotorn som den inte går? (På årsmodell 98 ska pumpen arbeta någon sekund varje gång man vrider nyckeln till läge II.)
av ulla245
#1253951
Den går inte igång när man slår på tändningen, idag har den faktiskt inte krånglat , men den startar ibland och dör efter två sekunder , slår man på tändningen igen direkt går inte pumpen .
Användarvisningsbild
av frasse4
#1253964
ulla245 skrev:Ja det kanske kan vara den för den startar ibland , men motorlampan lyser inte , kan det finnas felkoder ändå ? jag har ingen felkodsavläsare .
Felkod för impulsgivare tänder ej miljölampan i instrumentet. Det är långt från alla felkoder som gör det...
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]