Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1253982
ulla245 skrev: fre 08 jun 2018, 21:20 Den går inte igång när man slår på tändningen, idag har den faktiskt inte krånglat , men den startar ibland och dör efter två sekunder , slår man på tändningen igen direkt går inte pumpen .
Om pumpen inte går igång när man slår på tändningen, och man vet att reläet är ok, så kan man nog faktiskt misstänka själva pumpen. Den är liksom inget man byter ut på prov. Men man kan t ex koppla in en testlampa i kontaktstycket till tankarmaturen (de två grova ledningarna, svart och rosa har jag för mig). Om den lampan lyser någon sekunder när man slår på tändningen, men pumpen ändå inte går, så har man hittat felet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1254001
Det är väl ett "hyfsat vanligt" fel på dessa (pumpen monterad i tanken) senare 940 att pumpen "kommer och går" när den börjar ta slut. Har man läst på forumet några år så är där en del fel som kommer tillbaka om och om igen, bl.a just detta.
av ulla245
#1254012
Jag får försöka låna en felkodsavläsare , annars blir det bara gissningar , på 95an jag hade tändes motorlampan när vevaxelgivaren var kass . En dålig vaccumslang har jag hittat , men den lär knappast vara problemet .
av ulla245
#1254014
Ja pumpen kan det ju vara och den ger ju ingen felkod heller , jag köpte bilen av ett dödsbo och fick bara en sericebok med så jag vet ingenting vad som är gjort på den tyvärr. Fast det är lite konstigt att det hela började när bilen stått avställd sen i höstas , funkade klockrent förra sommaren.
av ulla245
#1254027
Nu har det dykt upp ett till fel , halvljuset går inte att stänga av , bara om man kopplar ur batteriet , kan det ha något samband tro ?
av NilsO
#1254166
Isåfall kanske möjligen att tändningslåset krånglar, eller snarare ”kontaktplattan” (osäker på vad den brukar kallas) som innehåller alla strömbrytare. Man tar bort panelen över förarens ben, drar av det stora runda kontaktstycket och sedan sitter kontaktplattan där med två skruvar. Man behöver alltså inte byta lås och nycklar.

(Med liten reservation för att det kan se annorlunda ut på årsmodell 98 pga immobiliser/startspärr. Jag har aldrig tagit bort kontaktplattan på en bil med immobiliser. Däremot tror jag inte startproblemet kan bero på immobilisern – pumpen hade då gått i alla fall när man slår på tändningen.)
av ulla245
#1254240
Jag funderade oxå på tändningslåset , jag har ingen startspärr på min , hur menar du att man ska göra med kontaktplattan , ska man byta till en ny ? låter ruggigt dyrt , finns väl bara på volvo för en begagnad verkar ju inte vara någon bra ide.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1254278
Jag skulle lossa tändplattan, spraya riktligt med kontaktspray på kontakten och om man kan komma åt in i delen. Återmontera, koppla ur batteriet och motionera nyckeln fram och tillbaka mellan alla lägen många gånger.

Värt att prova då det inte kostar annat än tid :)
av NilsO
#1254344
Om halvljuset fortfarande inte går att släcka, men det slocknar när du kopplar ur det stora runda kontaktstycket till tändplattan – DÅ skulle jag misstänka att båda felen låg i tändplattan. Annars inte. Halvljuset kan också bero på andra saker.

Startspärr/immobiliser, alltså ett chip i nyckeln och en antennring kring tändlåset, har vad jag vet alla svensksålda årsmodell 98. Men om det är en exportmodell kan det kanske vara annorlunda.

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]