Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1253452
Hej!

Har en 944 från 1992 som det senaste året har börjat lukta illa om avgaserna.

Detta gäller även när bilen är helt genomkörd varm och temperaturmätaren visar normal arbetstemperatur.

Så besiktades bilen idag och vi upptäckte att co värdet var högre än föregående år.

Under de år jag har haft bilen har den alltid fått 0,0 på besiktningens avgasvärden.

Nu idag fick den 0,5 på besiktningen, men alla andra värden är helt okej och normala.

Kan katalysatorn orsaka detta fel med högt co värde samt illaluktande avgaser?

Ska nämnas att bilen går mycket bra under körning och inga andra fel visar sig.

Felkoder finns inga, bara 1-1-1 på både uttag 2 och 6.

Vad tror ni om detta fel?

SchultzDuvy
av NilsO
#1253459
Det kan bero på katalysatorn. Men det kan också bero på andra saker, t ex på en avgasläcka mellan motorn och katalysatorn (mer bestämt mellan motorn och lambdasonden, vilken sitter i katalysatorn på din bil). Då dras det in luft (syre) där, vilket stör regleringen av bränsle/luft-förhållandet.

CO mäts både på tomgång och ”på varv” (förhöjd tomgång, CO2500). Vilket av värdena var för högt?
#1253582
Hej igen!

Detta gäller på tomgång.

Men avgasröret är nytt, hela vägen från motorn till slutet.

Så även katalysatorn, men jag kanske har fått ett dåligt exemplar?

Jag vet i vart fall däremot att avgasröret inte läcker.

SchultzDuvy
av NilsO
#1253593
Att avgassystemet är nytt behöver ju inte nödvändigtvis betyda att alla skarvar är helt täta. Även en ganska liten läcka nära katalysatorn kan ge det felet. Eller att lambdasonden är fel monterad. Om katalysatorn är ny så verkar det ju konstigt att det skulle vara fel på den. Särskilt som övriga värden är bra.

En sak du kan prova är att låta bilen gå på tomgång utan att röra gaspedalen en längre stund, kanske 20 minuter. Om då avgasreningslampan (lambdalampan) tänds, så tyder det trots allt på att regleringen av bränsle/luft inte fungerar som den ska. Det kan då bero just på en liten läcka, eller på något annat fel. Om lampan INTE tänds så fungerar antagligen regleringen. (Om lampan är tänd finns också en felkod att läsa ut, men den kommer antagligen inte att säga så mycket. Nollställ den genom att ta ut säkring 1 en stund innan du fortsätter undersöka.)

Om motorn inte går helt jämnt på tomgång så är det också ett tecken på något fel, vilket kan störa regleringen. Då får man kolla efter tjuvluft, se över tänddelar etc.
#1253600
Ang dina illa luktande avgaser, jag undrar när du bytte olja sist? Hur ser färgen ut på oljestickan? Läcker motorn olja som kanske bränns på det varma avgassystemet? Kommer det vit rök i avgaserna?
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]