Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1253103
Hej alla.

Jag har lite problem med min Volvo och hoppas ni kan hjälpa mig. Det är en Volvo 940 -91 med en B230FB motor med LH2.4 system. Bilen har gått lite över 30.000 mil och är i övrigt i mycket gott skick.

Det började med att kontrollamporna slocknade när man körde så man fick klippa till lite lätt på instrumentbrädan så de tändes igen. Till sist blev de svårare och svårare att tända och man fick slå hårdare och hårdare.
Plötsligt en kall morgon var bilen otroligt svårstartad och jag var tvungen att hålla tomgången över 2500 rpm tills den blev varm för att den inte skulle dö. Dagen innan var det inga problem. Efter att motorn blivit varm gick den som vanligt. Detta höll på i ett par veckor innan lambdalampan tändes. Därefter gick motorn att starta utan att den dog men den varvade upp till 2000-2500 rpm och föll därefter ner till 300-400 rpm där den stod och hackade ett par sekunder så den nästan höll på att dö. Därefter varvade den upp till 2000-2500 rpm igen innan den föll ner till 300-400 rpm. Så höll den på tills motorn blev varm och då gick den normalt, dock med högre bensinförbrukning. När jag körde märkte jag vid ett par tillfällen att bilen kunde gå lite oroligt en kort stund och därefter som vanligt igen. Kändes som att motorn vibrerade mer än vanligt och något gick i otakt. Efter ett par månader kunde bilen plötsligt dö under färden och alla mätare gick i botten, som att tändningen slagits av. I början kunde man starta direkt efteråt men detta hände mer och mer frekvent och man fick vänta längre och längre innan man kunde starta. Startmotorn fungerade och kontrollamporna lyste men bilen ville inte igång. Till sist kunde man knappt köra en mil innan den dog och man fick vänta omkring 5 minuter innan bilen gick att starta igen.

Två verkstäder har kollat på bilen men de vet inte vad det kan vara för fel. De flesta forum jag kollat på pekar på de detaljer jag redan har bytt/kollat. De enda felkoder jag kunde få ut var 2-3-2 "för fet eller för mager blandning" vilket inte säger så mycket.

Vad jag har gjort:
- Bytt lambdasond
- Bytt tändmodul
- Bytt tänspole+tändstift+tändkablar
- Bytt tändlägesgivare/hallgivare
- Bytt bränslefilter+pump
- Bytt luftfilter
- Bytt 2st temperaturgivare
- Bytt styrenhet för tändning+insprutning
- Bytt rotor+stömfördelarlock
- Putsat av jordingpunkter
- Rengjort och testat tomgångsmotorn/tomgångsluftventil
- Provat koppla ut luftmassemätaren när bilen är igång samt provat med begagnad lmm - den som sitter fungerar
- Plockat ut instrumentet och kollat lödningar samt mätt motstånd - allt verkar ok men ändå tänds inte alla kontrollamporna när man slår på tändningen
- Kollat samtliga vakuumslangar för läckor
- Sprutat startgas på motor och slangar
- Kört något diagnostiktest där spridare, tomgångsmotor mm. gås igenom utan att visa fel
- Kollat bakom instrumentpanelen för glappkontakt kom uppkommit vid tändning av kontrollampor
- Haft ute relähållaren och kollat säkringar, relän samt undersidan av själva hållaren för att se om kontakterna är ärgade och att alla kablar sitter fast - allt ser ok ut

Trots allt detta har bilen bara gått gradvis sämre och sämre och nu startar den inte alls. Startmotorn går och bensin kommer fram, men jag får ingen gnista från tändspolen. Nu börjar idéerna ta slut och jag vet inte längre vad jag ska göra. När jag bytte styrenheten till insprutningen gick bilen igång igen men jag fick hålla den över 2500 rpm för att den inte skulle dö. Dagen efter var den stendöd igen.
Mina sista gissningar är att det antingen är överslag någonstans som bränner givare, tändboxar mm. som blir bytt, eller så har det varit glappkontakt eller en skavd kabel någonstans. Vad finns det annars som kan gå gradvis sämre och sämre och påverka så mycket?

Är det någon som varit med om något liknande förut eller har några idéer vad det kan vara? Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.
#1253131
Tycker synd om dig som satsat så mycket på nya grejer men inte fått ordning på bilen ännu. Du har byt hallgivare säger du. Men du har vevaxelgivare tror jag. Är den bytt? Jag ser att du inte heller bytt bränslerelät. Eller har du glömt att skriva det? Du har inte heller kollat/bytt kamrem. Sedan undrar jag, vad är det för verkstäder som tittat på bilen men ej kunnat hitta felet? Tycker verkligen detta är urdåligt. Är bara att gå vidare då till nästa bra verkstad då. Felsökning kan inte kosta dig något ju om de inte kan fixa bilen.
#1253285
Hastighetsmätaren och mätarhuset på -90 till -92 års modeller verkar vara det sämsta som Volvo släppt ut från fabriken. Det finns en kille som annonserar på blocket och han kan fixa dessa och eller sälja ett renoverat utbytes. Detta har nog inget med att bilen inte går, om det inte är så att det är laddningen som strular så att strömmen försvinner när du kör. Alla kontrollamporna (nästan) är ihopkopplat med laddningslampan och det kanske är något där som då strular. Själva laddningslampan måste fungera och var rätt kopplad annars funkar inte laddningen. Så det kan ju ha att göra med att inte alla kontrollamporna fungerar. Kanske. ....
#1253311
Tackar för svar!

@sicnarf
Om den inte var i så gott skick hade jag inte lagt ner så mycket tid och pengar på att försöka fixa den. Nu vet jag i alla fall vad som är bytt och förhoppningsvis kommer den hålla i många år framöver.
Bränslereläet byttes idag och nu fick jag i alla fall igång bilen. Den gick fortfarande mycket ojämnt och jag var tvungen att hålla varvet över 2000 för att den inte skulle dö. Efter ett tag kunde den hålla igång någorlunda av sig själv fast med tänd lambdalampa. Så det blev lite framsteg i alla fall. Bilen har stått still ett tag så det kan kanske vara för att tändstiften varit sura från alla gånger man provat starta. Ska testa igen imorgon och se om den fortfarande är svårstartad och om jag fått några nya felkoder.
Kamremmen är bytt och jag kollade positionerna igår och de stämmer. Så den borde det inte vara något fel på.
Det är två olika Mekonomen-verkstäder som ha kollat på den. De kommer med tips och idéer på vad det kan vara för fel och plockar hem delar men jag vill helst inte att de bara ska börja byta delar. Det räcker med att jag gör det.. I så fall är det bättre att de börjar mäta sig fram.
Är vevaxelgivaren samma som tändlägesgivaren? Den som sitter ovanför svänghjulet?

@lennarte
Det måste jag kolla upp. Efter att jag haft instrumentet ute och kollat lödningar och mätt ström har några lampor kommit igång, dock inte laddlampan. Nålen i varvtalsmätaren hoppade lite upp och ner innan bilen gick igång så någonstans är det något som inte stämmer. Vet du var jordningen till instrumentet sitter? Läste att det kan ställa till en del så det skulle kanske vara bra att kolla detta också när man ändå har plockat bort instrumentet.

Fortsättning följer..
#1253327
Finns en sak till att kolla som man lätt glömmer bort på den årsmodellen och den motorn. Jag har haft problem med min -91a med B230FB motorn. Den har gått riktigt bra för det mesta, men ibland främst på vintern har den gått igång på 3 cylindrar och har varit som sur. Bytt i princip det mesta och trodde att problemet var löst, men så för några månader sedan började tomgången leva jojo, gjorde rent gasspjäll o tomgångsmotor, men kunde ibland fastna på 2500rpm för att nästa stund dö.. Sen kom nästa lustifikation, när den stått i solsken blev den ofta sur när man bara vred på nyckeln det allra minsta, och stiften dröp av bensin (spridarna är nybytta sen tidigare) bytte tändmodul o styrenhet, men icke då, med allt jämnare mellanrum, blev den sur o jag fick skruva tändstift allt som oftast. Tills jag kom på vad jag inte kollat: KALLSTARTVENTILEN, den jäkeln hade stått o läckt länge upptäckte jag, satte dit en bättre begagnad o vips så var problemet löst. Skulle kunna vara samma med din motor.
Lambdalampan kunde tända sig ibland i samband med detta, hade även problem med avgasvärden i vintras, bytte lambdasonden då, och fick med nöd o näppe igenom den, men med facit i hand har nog min läckande kallstartsventil legat bakom det med.
#1253479
Då har jag varit ute och provstartat bilen. Nu startar den som vanligt, går upp till 900-1000 varv och stannar där ett par sekunder innan den sakta går neråt och dör. Fick däremot inte ut några felkoder. Kanske motorn ska gå lite längre innan den registrerar något.

Mycket möjligt det är kallstartsventilen. Denna har jag inte kollat. Tog en snabbtitt på nätet vad en ny kan kosta men det verkar inte så lätt att få tag på en. Varken begagnad eller ny.

Kamremmen kollade jag i förrgår och den är som den ska. När markeringen vid vevaxeln står på 0 ligger markeringarna som de ska på kamaxeln.

Får varmköra motorn imorgon och se om jag kan få ut några koder.
#1253508
Angående kallstartventilen, den ska bara fungera när det är kallare än -12° till -15°. Så du kan ta bort och plugga (vika ihop) bränsleslangen till den och se om det hjälper och då e.v köpa en annan till vintern. Den behövs inte vid denna tid på året (hoppas jag i alla fall :-) )
Hur är "statusen" på motoroljan?? Om motorn får för mycket bensin under en längre tid spär det ut motoroljan och fungerar oljefällan och vevhusventilationen så sugs det in i motorn det hållet. Det brukar då ryka ordentligt på avgasröret. Men det kanske är läge och kolla igenom vevhusventilation, oljefälla och spjällhus ordentligt om du inte redan gjort det. Om det är "mögigt" på gasspjäll och i spjällhuset och kanske dåligt justerat gasspjäll och gasspjällkontakten blir tomgången lidande (vwandrande)
Sedan hade jag ett fel på min 745-a som det tog tid att hitta. På bilar med AC (ECC) fins det en vakuumtank i fronten bakom stötfångaren den har 2 st slangansllutningar (en till höger och en till vänster) och på min var där pluggat den högra anslutningen (till högersturda bilar???) Och den pluggen hade torkat sönder och läckte. Jag kapade och pluggade slangen dit (ligger utmed vänster rambalk in under luftfiltret på min 745-a). Sedan blev tomgången bättre, och värme/ventilation fungerar ändå.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]