- sön 03 jun 2018, 13:25
#1253103
Hej alla.
Jag har lite problem med min Volvo och hoppas ni kan hjälpa mig. Det är en Volvo 940 -91 med en B230FB motor med LH2.4 system. Bilen har gått lite över 30.000 mil och är i övrigt i mycket gott skick.
Det började med att kontrollamporna slocknade när man körde så man fick klippa till lite lätt på instrumentbrädan så de tändes igen. Till sist blev de svårare och svårare att tända och man fick slå hårdare och hårdare.
Plötsligt en kall morgon var bilen otroligt svårstartad och jag var tvungen att hålla tomgången över 2500 rpm tills den blev varm för att den inte skulle dö. Dagen innan var det inga problem. Efter att motorn blivit varm gick den som vanligt. Detta höll på i ett par veckor innan lambdalampan tändes. Därefter gick motorn att starta utan att den dog men den varvade upp till 2000-2500 rpm och föll därefter ner till 300-400 rpm där den stod och hackade ett par sekunder så den nästan höll på att dö. Därefter varvade den upp till 2000-2500 rpm igen innan den föll ner till 300-400 rpm. Så höll den på tills motorn blev varm och då gick den normalt, dock med högre bensinförbrukning. När jag körde märkte jag vid ett par tillfällen att bilen kunde gå lite oroligt en kort stund och därefter som vanligt igen. Kändes som att motorn vibrerade mer än vanligt och något gick i otakt. Efter ett par månader kunde bilen plötsligt dö under färden och alla mätare gick i botten, som att tändningen slagits av. I början kunde man starta direkt efteråt men detta hände mer och mer frekvent och man fick vänta längre och längre innan man kunde starta. Startmotorn fungerade och kontrollamporna lyste men bilen ville inte igång. Till sist kunde man knappt köra en mil innan den dog och man fick vänta omkring 5 minuter innan bilen gick att starta igen.
Två verkstäder har kollat på bilen men de vet inte vad det kan vara för fel. De flesta forum jag kollat på pekar på de detaljer jag redan har bytt/kollat. De enda felkoder jag kunde få ut var 2-3-2 "för fet eller för mager blandning" vilket inte säger så mycket.
Vad jag har gjort:
- Bytt lambdasond
- Bytt tändmodul
- Bytt tänspole+tändstift+tändkablar
- Bytt tändlägesgivare/hallgivare
- Bytt bränslefilter+pump
- Bytt luftfilter
- Bytt 2st temperaturgivare
- Bytt styrenhet för tändning+insprutning
- Bytt rotor+stömfördelarlock
- Putsat av jordingpunkter
- Rengjort och testat tomgångsmotorn/tomgångsluftventil
- Provat koppla ut luftmassemätaren när bilen är igång samt provat med begagnad lmm - den som sitter fungerar
- Plockat ut instrumentet och kollat lödningar samt mätt motstånd - allt verkar ok men ändå tänds inte alla kontrollamporna när man slår på tändningen
- Kollat samtliga vakuumslangar för läckor
- Sprutat startgas på motor och slangar
- Kört något diagnostiktest där spridare, tomgångsmotor mm. gås igenom utan att visa fel
- Kollat bakom instrumentpanelen för glappkontakt kom uppkommit vid tändning av kontrollampor
- Haft ute relähållaren och kollat säkringar, relän samt undersidan av själva hållaren för att se om kontakterna är ärgade och att alla kablar sitter fast - allt ser ok ut
Trots allt detta har bilen bara gått gradvis sämre och sämre och nu startar den inte alls. Startmotorn går och bensin kommer fram, men jag får ingen gnista från tändspolen. Nu börjar idéerna ta slut och jag vet inte längre vad jag ska göra. När jag bytte styrenheten till insprutningen gick bilen igång igen men jag fick hålla den över 2500 rpm för att den inte skulle dö. Dagen efter var den stendöd igen.
Mina sista gissningar är att det antingen är överslag någonstans som bränner givare, tändboxar mm. som blir bytt, eller så har det varit glappkontakt eller en skavd kabel någonstans. Vad finns det annars som kan gå gradvis sämre och sämre och påverka så mycket?
Är det någon som varit med om något liknande förut eller har några idéer vad det kan vara? Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.
Jag har lite problem med min Volvo och hoppas ni kan hjälpa mig. Det är en Volvo 940 -91 med en B230FB motor med LH2.4 system. Bilen har gått lite över 30.000 mil och är i övrigt i mycket gott skick.
Det började med att kontrollamporna slocknade när man körde så man fick klippa till lite lätt på instrumentbrädan så de tändes igen. Till sist blev de svårare och svårare att tända och man fick slå hårdare och hårdare.
Plötsligt en kall morgon var bilen otroligt svårstartad och jag var tvungen att hålla tomgången över 2500 rpm tills den blev varm för att den inte skulle dö. Dagen innan var det inga problem. Efter att motorn blivit varm gick den som vanligt. Detta höll på i ett par veckor innan lambdalampan tändes. Därefter gick motorn att starta utan att den dog men den varvade upp till 2000-2500 rpm och föll därefter ner till 300-400 rpm där den stod och hackade ett par sekunder så den nästan höll på att dö. Därefter varvade den upp till 2000-2500 rpm igen innan den föll ner till 300-400 rpm. Så höll den på tills motorn blev varm och då gick den normalt, dock med högre bensinförbrukning. När jag körde märkte jag vid ett par tillfällen att bilen kunde gå lite oroligt en kort stund och därefter som vanligt igen. Kändes som att motorn vibrerade mer än vanligt och något gick i otakt. Efter ett par månader kunde bilen plötsligt dö under färden och alla mätare gick i botten, som att tändningen slagits av. I början kunde man starta direkt efteråt men detta hände mer och mer frekvent och man fick vänta längre och längre innan man kunde starta. Startmotorn fungerade och kontrollamporna lyste men bilen ville inte igång. Till sist kunde man knappt köra en mil innan den dog och man fick vänta omkring 5 minuter innan bilen gick att starta igen.
Två verkstäder har kollat på bilen men de vet inte vad det kan vara för fel. De flesta forum jag kollat på pekar på de detaljer jag redan har bytt/kollat. De enda felkoder jag kunde få ut var 2-3-2 "för fet eller för mager blandning" vilket inte säger så mycket.
Vad jag har gjort:
- Bytt lambdasond
- Bytt tändmodul
- Bytt tänspole+tändstift+tändkablar
- Bytt tändlägesgivare/hallgivare
- Bytt bränslefilter+pump
- Bytt luftfilter
- Bytt 2st temperaturgivare
- Bytt styrenhet för tändning+insprutning
- Bytt rotor+stömfördelarlock
- Putsat av jordingpunkter
- Rengjort och testat tomgångsmotorn/tomgångsluftventil
- Provat koppla ut luftmassemätaren när bilen är igång samt provat med begagnad lmm - den som sitter fungerar
- Plockat ut instrumentet och kollat lödningar samt mätt motstånd - allt verkar ok men ändå tänds inte alla kontrollamporna när man slår på tändningen
- Kollat samtliga vakuumslangar för läckor
- Sprutat startgas på motor och slangar
- Kört något diagnostiktest där spridare, tomgångsmotor mm. gås igenom utan att visa fel
- Kollat bakom instrumentpanelen för glappkontakt kom uppkommit vid tändning av kontrollampor
- Haft ute relähållaren och kollat säkringar, relän samt undersidan av själva hållaren för att se om kontakterna är ärgade och att alla kablar sitter fast - allt ser ok ut
Trots allt detta har bilen bara gått gradvis sämre och sämre och nu startar den inte alls. Startmotorn går och bensin kommer fram, men jag får ingen gnista från tändspolen. Nu börjar idéerna ta slut och jag vet inte längre vad jag ska göra. När jag bytte styrenheten till insprutningen gick bilen igång igen men jag fick hålla den över 2500 rpm för att den inte skulle dö. Dagen efter var den stendöd igen.
Mina sista gissningar är att det antingen är överslag någonstans som bränner givare, tändboxar mm. som blir bytt, eller så har det varit glappkontakt eller en skavd kabel någonstans. Vad finns det annars som kan gå gradvis sämre och sämre och påverka så mycket?
Är det någon som varit med om något liknande förut eller har några idéer vad det kan vara? Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.