Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lazlo
#1253099
Hej
Har manuellkonverterat en 780-90 med FT motorn (USA-Spec) för några år sedan. Farthållaren slutade fungera vid lådbytet men då bilen stått mest så har jag inte brytt mig. Började använda bilen igen nyss och saknar farthållaren. Fixade pedalgivarna så de är ok (både el och vacuum).
Två frågor:
1,Har gul kabel för hastighetssignal på instrumenthuset. Skall kopplas till”E” har dock två poler där en märkt ”S-” och den andra med en sinuskurva. Vilken är rätt?
2, Har neutralläges givaren till automatlådan något med farthållaren att göra? Den är bara jordad nu så bilen tro att det är P eller N och det går att starta
Användarvisningsbild
av frasse4
#1253104
Hej,

1. Du bör väl ha samma instrumenthus som 760, finns bilder i denna monteringsanvisning https://docs.google.com/file/d/0B2cW08g ... JGeG8/edit
2. Ja, det sitter en kontakt nära vacuumpumpen vid fjäderbenstornet som du måste koppla ur. Finns också beskrivet i monteringsanvisningen.
av Lazlo
#1253123
Hej

Tack för svar.
Har glott lite i de dokumentet innan och det stämmer förutom kabelfärgerna. Sen ang instrumenthuset så får jag inte ihop det då 740/760 huset Verkar ha 1 pol vid E och mitt 2 poler. Får blir prov och försök på den punkten helt enkelt.
Ang 2. Den sidan hade jag helt missat. Ska kolla kontaktstycke vid tillfälle
av Lazlo
#1253266
Hade inget kontaktstycke vid fjäderbenstornet men jag hittade ett kopplingsschema för styrboxen till farthållaren och den kabel som skall in i kontaktstycke kommer från pos 2 vid styrboxen. Tog ur kabeln vid styrboxen iställlet och vips så hoppade farthållaren igång. Succé!! Kan f.ö säga att 780 verkar ha sina egna kabelfärger, i stort sett ingen kabel till farthållaren stämmer färgmässigt med det kopplingsscheman jag hittat.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1253445
Bra det löste sig. Kanske farthållare var standard på 780 eller att det alltid var fördraget, därav andra färger...
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]