Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1252695
Hej, jag förstår att detta problem finns att läsa om i många trådar, så det kan verka tjatigt att ta upp detta igen.Jag har läst alla trådar som finns , men det stämmer ändå inte in på mitt problem.
Till saken : Jag harv en Volvo 945-92a som har haft skumma problem med hastighetsmätaren i 3 år nu.
Jag bytte mätarhus förra året, och det blev bättre, men inte helt ok.
Mätaren har funkat när det är bra väder.Regnar det så slutar den att gå. Men har jag parkerat en stund så har det funkat igen "den dagen". Så har det hållt på. Så jag har fått besiktat bilen på Drive-in , soliga dagar, och det har funkat så.
Men efter det stora regnvädret i höstas, så har den blivit värre, för att nu inte funka alls.
Både hastighetsmätaren och trippmätaren är döda. Den kan funka någon sekund när jag kör iväg bara, annars död.
Jag har kollat kabeln till bakaxeln och givaren , det ser bra ut.
Har mätt upp givaren till 600 ohm (stillastående).
Är det för klent värde ?
Eller är det så att mitt utbytta mätarhus var lika dåligt som det jag hade innan !
Har även hört att det ska finnas ett jordställe bakom mätarhuset, men vet ej vart.
Enda jordstället jag vet och har kollat ,är stället bakom sparkmattan på a-stolpen.

Tacksam för svar på detta elände , MVH Roger
#1252819
Ja ett renoverat är nog det klart bästa. Hörde TT det kostar 2700kr. Helt ok fast lite dyrt kanske.
Men då vill jag fråga ifall nån vet om 600 ohm från givaren är en ok signal, kan vara bra att kunna utesluta den 😄😄
#1252875
Hittade detta på en Engelsk sajt. At the instrument board socket, use a multimeter lead to read from the 2 wires. For this car it is Green/White & Brown/White wires. Put your multimeter in ACV-Mode. Start your car and have a short drive. Observe the multimeter reading. If the multimeter reading increases with your speed, it shows nothing is wrong with your sensor and wires. The board is the culprit. If otherwise, it is worth to recheck the wires before you make a huge investment to change the sensor
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]