Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1252604
Tjenare.

Behöver ny AC-rem till Volvo 940 med ECC och manuell växellåda (har detta någon betydelse?).
Jag har försökt söka och finner två olika remmar en som är 950mm och en som är 975mm och vad jag fattar så verkar det bero på om man har automat eller manuell växellåda? Spelar det roll alltså? Eller förstår jag något fel?

Sen verkar jag hitta något om manuell eller automatisk spännare, men det finns väl bara manuell spännare till remmarna på 940?

Väldigt tacksam för svar
Lehto
#1252632
När jag bytte remmar på min 940 köpte jag 3 st 975. De passade till vattenpump och servo samt till generatorn, men var något för lång dör AC. Men det kan ha funnits olika dragningar. Du kan väl dra ett snöre runt och mäta längden?
#1252794
Tack alla,

Får nog bli en av varje ändå och lämna den som inte används.
Meddelar senare om de är 950mm även för manuellväxellåda, eller om det faktiskt är den längre 975mm som krävs för manuellväxellåda.
Men verkar lite udda att de skulle skilja sig beroende på manuell eller automatväxellåda.
#1256966
Hej. Precis registrerad mig här eftersom jag har köpt mig en 1992 940 SE. Jag har letat och funnit svaret på denna fråga.
Till 1992-12 = 13x975
Från 1993-01 = 13x950
Detta enligt flera sidor som AD bildelar och mekonomen och någon amerikansk sida.

Jag behöver nämligen samma rem eftersom det inte finns ngn nu. Nästa projekt blir väl till att öht få igång ac'n igen.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]