Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av vlv
#1252135
Hej !

Har en volvo 940 ltt -95 som inte vill tända när den är varm.
Först dör den efter ca 5 minuters körning eller vid tomgång och starta felfritt.
Men när den har gått ca en halv timme så dör den och får jag ingen gnista på stiften.
När den fått svalna startar den igen och allt börjar om.

Någon ide om vad det kan vara ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1252337
Bränslereläet brukar kunna strula på detta sätt. Det är även "systemrelä" och ger ström till bränsleboxen som är sammankopplad med tändboxen. Kolla om bränslepumparna funkar när du kör på starten. Kolla även på felkoder om vevaxelgivaren, den har en viktig funktion i detta
av NilsO
#1252393
Bränslereläet som Lennart beskriver är misstänkt när de gör sådär.

Det finns ytterligare ett relä, kallat radioavstörningsrelä eller spridarrelä, som kan ge samma fel. På din bil är det svart och sitter på insidan av vänster framskärm, och även tändspolen får spänning från det (vilket skiljer sig från hur det fungerar en del andra 940 och 740).
av vlv
#1252629
Hej !

Jag har nu bytte bränslerelät men samma fel,
Misstänkte att det kunde vara spridarelä vilket inte var lätt att hitta först för det står att det ska sitta på expantionskärlet.
Så tack NilsO. På min bil sitter det där du beskrev det.
Har nu bytt även den, men jag har samma fel ändå,
Någon annan ide om vad kan det då vara ?

Mvh Martin

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]