Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Aleber
#1252095
Tjena!
Har en Volvo 760 med b280f, har googlat i dagar om samma problem som jag har. Den drog 1.8L/m landsväg så jag började att åtgärda lättare saker såsom att byta tempgivare, termostat, bränslefilter och lambdasond, jag trodde det skulle hjälpa men den drar fortfarande mer än den ska och ett nytt problem har uppstått. Första starten så startar den utan problem men stänger man av efter bara någon minut så måste man ge full gas för att den ska gå igång. Om någon har några tips skulle jag vara väldigt tacksam.

Kan tillägga att tempmätaren är död men ibland kan den stiga sen dö direkt igen och att tändstiften är bra.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1252339
Det är inte yttre läck han menar (tror jag i alla fall) utan inre. Alltså någon eller några som inte stänger helt mellan varje "sprut". Har denna motor spridare till kallstarten (alla har inte det) kan det vara samma med denna
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1252342
Att en motor som kallstartats och sen stängs av direkt igen kan vara knölig att få igång är rätt normalt annars. Eller åtminstone nåt jag upplevt ett gäng gånger på olika bilar som i övrigt varit friska.
av NilsO
#1252377
Kan inte så mycket om V6-motorn. Men om det är B280F så är det LH-Jetronic 2.2. (Eller 2.4 om det fanns på 760?) Det är ovanligt att spridarna som hör till dessa system läcker – det var nog isåfall vanligare på de mekaniska insprutningssystemen. Det är samma typ av spridare på V6-motor med LH-Jetronic som på rödblockarna med LH-Jetronic, nämligen.

Vanligare problem med LH-Jetronic är nog avgasläckor före lambdasonden, tjuvluft etc som gör att motorstyrningen störs och inte kan reglera bränsleblandningen som den ska utan istället arbetar i "nödläge". Då drar de ungefär sådär mycket.
av Aleber
#1252388
SBergdahl skrev: tis 29 maj 2018, 09:37 Att en motor som kallstartats och sen stängs av direkt igen kan vara knölig att få igång är rätt normalt annars. Eller åtminstone nåt jag upplevt ett gäng gånger på olika bilar som i övrigt varit friska.
Jag var nog alldeles för kort i inlägget, menade att den är svårstartad efter att den varit igång spelar ingen roll när man stänger av och startar. den måste stå ett tag eller gasa för att den ska gå igång.
av Aleber
#1252389
NilsO skrev: tis 29 maj 2018, 14:07 Kan inte så mycket om V6-motorn. Men om det är B280F så är det LH-Jetronic 2.2. (Eller 2.4 om det fanns på 760?) Det är ovanligt att spridarna som hör till dessa system läcker – det var nog isåfall vanligare på de mekaniska insprutningssystemen. Det är samma typ av spridare på V6-motor med LH-Jetronic som på rödblockarna med LH-Jetronic, nämligen.

Vanligare problem med LH-Jetronic är nog avgasläckor före lambdasonden, tjuvluft etc som gör att motorstyrningen störs och inte kan reglera bränsleblandningen som den ska utan istället arbetar i "nödläge". Då drar de ungefär sådär mycket.
Vet inte om det är 2.2 eller 2.4, men får kolla det där med avgasläckage före lambdasonden. Det jag vet är att det är ett avgasläckage just efter katten om det spelar någon roll dock ett bara ett litet läckage.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1252488
Är nästan säker på att 760 aldrig fick LH2.4. Det kom med -89 års modell (-88B) och -90 är ju sista året. Kolla vid vänster fjädertorn om där sitter en liten svart box där man kan ta ut felkoder på tänd och bränslesystemen. Denna fins bara på LH 2.4, i övrigt är systemen ganska lika att titta på
Avgasläcka efter katen är inte större problem men är de läck före katen ställer det till problem. Det gäller även insugssidan, från LMM till topplocken och på avgassidan även grenrören och skarven mot främre avgasrören. Är det inte tätt där sugs det in "okontrollerad" frisk luft som gör att Lambdan ger fel signaler.
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]