Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
#1251563
Var på en långresa tog mej hem på tre cylindrar. Tickar som sjutton så det är väl ventiler som rasat. Är det möjligtvis någon som har en topp till B234 liggandes till ett överkomligt pris? Eller hur mycket tar en verkstad för en rep av topp? Är det överhuvudtaget lönt att reparera?

MVh
Kjell
av nivenko
#1251600
Beg toppar är en bristvara så frågan är vilket som är att föredra om jag kör min till skroten, XC90 eller V70 under 50 papp. Har ingen aning om vilka fel som dessa bilar är behäftade med så tips om var jag ska söka. Hur länge kan jag köra med bara tre fungerande burkar.? Den höll i vart fall drygt 40 mil efter det uppstog. Det är dyrt med hundar växellådan till 245an pajade efter 12 mil på väg till en mentalbeskrivning av en schäfer. Nu pajade 745an på väg till den vita herdehundens mentalbeskrivning :-(
Användarvisningsbild
av lennarte
#1251871
Om den "tickar" i ventilerna så är det för att oljan inte kommer fram till dom hudrauliska ventiltryckarna och detta beror oftast på gammal dålig olja p.g.a för långa bytesintervaller eller att oljan helt enkelt håller på att ta slut. Att den går på 3 cyl. behöver inte säkert betyda ventilfel, det kan vara tändningsfel typ tändstift, kablar, fördelarlock. Just tändkablarna är känsliga på 16V motorn eftersom alla kablar är samlade i ett litet utrymme. Sedan är där ett fel som bara finns på B234 motorn, tätningen mellan topplocket och delen där kamaxlarna ligger kan läcka olja. Då fyller det där tändstiften sitter med smörjolja och när det blir till tillräckligt med olja där blir det överslag. Så kolla om tändkablarna är blöta av olja först och sedan tar du ut och kollar hur tändstiften ser ut och passar på att mäta kompressionstrycket. Sedan kan du börja fundera på att leta topplock :-) ;-)
av nivenko
#1252972
Tack lennart, jag har nu tillbringat ett par timmar på parkeringen och konstaterat att det är cylindern som är närmast kylaren som inte tänder. Skulle byta tändstift men får inte loss det trots varm motor behöver bättre verktyg. Tändstiftsnyckeln är mycket oljig då jag tar upp den ur hålet så din hypotes stämmer förhoppningsvis. Ska fixa till tändproblemen för att sedan sälja den till någon som klarar av att sköta den med den omsorg den kräver :-( . Kommer troligtvis att köpa en V70 i början på nästa vecka.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1252998
Brukar vara lättare att lossa stiften om motorn inte är allt för varm. Försök att "suga upp" (papper, trasor) så mycket som möjligt av oljan runt tändstiften innan du tar ut dom annars fyller du cylindern med olja och då går den inte på den cylindern i alla fall.
av nivenko
#1253028
Ska börja med att köpa en tändkabel o se om det är den som felar. Om inte får jag lista ut hur jag ska torka upp i hålet. Papper kan ju gå sönder, har för mej att biltema har billiga microfiberdukar som inte är allt för stora. Men hur fasen får jag bort tändstiftet när det väl är rengjort?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1253070
Om man har en "riktig" tändstift hylsa så är där en gummibussning eller magnet som håller kvar tändstiften så du får upp det. Sedan kan tändkablarna ibland sitta ordentligt fast på tändstiften så man får hjälpa till att "lyfta" med en "krok" av något slag
Sedan är det ju (givetvis) speciella tändkablar på 16V motorn

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]