Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dunderobrak
Har problem med bromsarna. När jag kör över 120 km/h så börjar pedalen låsa sig lite och vibbrera som tusan men släpper, kör jag ännu fortare så blir problemet värre och pedalen verkar låsa sig mer.
Vet att ena ABS-kransen är riktigt dålig och när jag kör i 90-100 i ett par kilometer så tänds ABS-lampan. Men felet uppstod då den ej var tänd
Problemet verkar vara relaterat till hastigheten då det blir värre i högre farter men aldrig under 120.
Vet att man inte ska köra så fort men är orolig att problemet kan leta sig neråt och bli värre :-/ Kan det vara så enkelt som kransen eller något mer invecklat?
av sicnarf
Jag bara undrar.....................Om du vet att kransen är dålig, så varför inte laga det och se om det blir bättre?????
Det kan inte vara långsökt att dina problem uppstår pga kransen.
av NilsO
Problemet låter ju som att ABS går i när det inte ska det. Det brukar bero på att tandhjulen är dåliga. Att lampan tänds tyder också på det.

När lampan är tänd är ABS helt avaktiverat och bromssystemet fungerar som på en bil utan ABS. Så krångel som har med ABS att göra kan alltså bara inträffa när lampan är släckt. Det stämmer ju också med vad du beskriver.

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]