Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jacobth
#1251430
Hej!

På min Volvo 945 -92 utan AC har kupefläkten slutat att fungera när den kopplas in. Har mätt att ström går fram till motståndet från reglage och säkring, ström går även fram när motståndet är inkopplat. Kupefläkten i sig är testad på batteriet och fungerar utmärkt. Dock så fort kupefläktens anslutning också kopplas in i motståndet upphör strömmen att komma. Olika motstånd har testats. Ligger felet i fläkten själv? Behöver hjälp om någon vet!

Tack på förhand,
av Jacobth
#1251469
sicnarf skrev:Kan vara fel i själva fläktkontakten/strömbrytaren i instrumentpanelen.
Ursäkta om jag missförstår. Syftar du på kontakten vid reglaget eller där jag kopplar kupefläkten till motståndet?

Tack!
av sicnarf
#1251483
Förlåt, men jag var för snabb med mitt svar. Jag läste inte ditt inlägg noga innan jag svarade på det. Nu ser jag att du har ström fram till motståndet från säkring och reglage. Då måste felet ligga i fläkten. Slå till på instrumentbrädan eller under och se om det hjälper.
av sicnarf
#1251514
Hittade detta i en annan tråd i forumet. . Kan vara samma problem hos dig. .................."Tackar så mycket, nu har jag lokaliserat fläktmotorn och plockat ner den.
Jag har ström fram och på alla hastigheter så det funkar.
Problemet är när fläkten är uppåt i det läge som den ska vara så fungerar den inte. Men däremot om man vänder den 45 grader åt sidan eller helt upp och ner då fungerar den hur bra som hellst.
Så det är glapp någonstans i fläktmotorn, så nu är frågan den om man kan försöka lokalisera felet i den genom demontering eller om man bara ska åka till en skrot och köpa en ny"? ..........Så du får åka och köpa en ny på skroten eller försöka hitta glappet, Jacobth. Om du vill läsa hela tråden.... viewtopic.php?t=8095
Användarvisningsbild
av lennarte
#1252956
Det går relativt enkelt att plocka isär fast dom inte är gjorda för det. Ofta är det att bussningarna blivit torra och obland fastnat på axeln. Det går att "lirka loss" dom och lägga dom I tunn olja och olja in filtbitarna (finns lite olika varianter) så funkar det igen. Det är sällan kolen är slut, men en gång hade ena magneten lossnat men det gick att limma dit den igen. Så jag har fortfarande original fläkt i min 740 trots 45000 mil.
Det finns inga reservdelar att köpa, men det brukar gå att fixa den gamla.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]