Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mbuhre
#1250648
945 LTT årsmodell 1996:

Jag skulle byta motortempmätaren, den som är kopplad till instrumentpanelen och sitter under insug nr 2. Där är ju en aning trångt, så för att komma åt lossade jag på åtminstone en annan kontakt för att få undan en kabel. Men när jag sedan skulle återställa så hade jag plötsligt två likadana kontaktdon i handen, men bara en plats att sätta dem på.

Jag vet nu att jag dragit ur kontakten till knacksensorn mellan insug 2 och 3. Men jag vet inte vilken av mina två kontakter som hör dit, båda passar även om kablarna är lite olika långa. Jag har letat förtvivlat (i timtal) efter något mer att sätta en kontakt i men inte funnit något. Vare sig okulärt eller när jag studerat elscheman eller googlat. Det kan väl ändå inte ha funnits en lös kontakt där från början?

Knacksensorn bekräftas av att tändstyrenheten sätter 1-4-3. Konstigt nog återkommer varningslampan och koden oavsett vilken av de båda kontakterna jag sätter i sensorn. Jag hade definitivt inte denna felkod när jag började... Och någon annan felkod får jag inte, vare sig från tändning eller bränsle. Det är ju också en aning mystiskt Har förstås försökt rengöra kontakterna men hittills har det inte hjälpt.

Någon som har något tips? Ska det finnas en lös kontakt eller vad kan jag ha missat? Hur får man fart på knacksensorn igen, för den kan väl rimligen inte ha gått sönder av att jag lossade kontakten?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1250671
Det är samma på min motor (B234F) så det är säkert samma på många. Först en sak, det är inte samma kontakstycke till tempgivaren för tempmätaren som som det är för tempgivaren för motorstyrningen. Tempgivaren till tempmätaren har runda kontakter. Däremot är det samma kontaktstycke till tempgivaren till motorstyrningen, knacksensorn och det kontaktstycket som inte används på alla modeller. Vet ej vad det kan vara till, kallstartventil kanske. Alla modeller har inte kallstartventil, min motor har det inte
Knacksensorn sitter i motorblocket och dom andra givarna sitter i toppblocket. Felkoderna måste nollas manuellt, dom försvinner inte annars
av NilsO
#1250934
mbuhre skrev: mån 21 maj 2018, 00:33 Det kan väl ändå inte ha funnits en lös kontakt där från början?
Jo – som Lennarte också skriver ska det faktiskt finnas ett oanvänt kontaktstycke på vissa 940 LTT (och andra modeller). Det gör det på min, som också är årsmodell 96.Jag är lite osäker på vad det är till för, tror det är till något som sitter på exportmodeller av bilen men inte på svensksålda.
av mbuhre
#1251146
Ja vid närmare eftertanke så ser sladden till den ena kontakten "ihopbuntad" ut så då är det säkert som ni skriver även i mitt fall. Tack!!

Återstår att få bukt med varningen för knacksensorn, den återkommer så fort bilen varvas över 3000 rpm. Har rengjort kontakten åtskilliga gånger med elektronikrengöring, det är den enda åtgärd jag kommit på hittills. Givaren borde rimligen inte ha gått sönder för att jag drog ur kontakten? Men den finns det säkert andra trådar för den saken. Så långt jag läst hittills verkar det vara en känslig grej.
av mbuhre
#1251147
Vad gäller tempgivaren så kan jag tipsa om att Biltemas för typ 199 kr fungerar fint. Givaren var riktigt svår att skruva ur, svårt att komma åt alltså. Jag lyckades varken med fasta nycklar eller "kråkfot". Till slut gick det med en lång hylsa efter att ha haft sönder kontakten så att den gick att trä på. Dimensionen är egentligen 19 mm, men jag hade rentav en aningen för stor för att få på den över resten av kontakten. Lossnade med ett vackert litet klick :-)

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]