Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lokove
#1250313
Hej!
Någon som har tips angående min 940 -94 som helt plötsligt börjat skrika vid minsta styrning och dessutom hackar styrningen. Jag har naturligtvis kollat vätskan (det var för mycket, så jag tog bort så att nivån står nu på max) och remmen är normalt spänd.
Har pumpen gjort sitt tro?

MVH Ove
av NilsO
#1250351
Det vanligaste felet är att remmen är utsliten. Då skriker den även om den är lagom spänd. Försöker man spänna den mer blir enda resultatet att fästet till servopumpen blir snett. Lösningen är att byta remmen.

Ett lite mer ovanligt fel är att remskivan är trasig. Den består av två halvor med gummi emellan. De kan separera från varandra, så att remtallrikarna slirar på remskivans centrum, så att säga. Anledningen till konstruktionen med två halvor är att remskivan också agerar "svängningsdämpare" för vevaxeln, ett slags elastisk motvikt. Äldre varianter av motorn i 240 etc hade inte den konstruktionen, utan där var remskivan bara en remskiva. Vanligaste anledningen till det här felet är att någon hållit emot på själva remskivan när man lossat skruven som håller den vid vevaxeln (t ex vid kamremsbyte). Det ska man inte göra.
av lokove
#1251035
Tack för ditt svar.
Jag bytte remmen och drog dessutom till fästena till pumpen och sedan.....tyst.

Tack för hjälpen

//Ove
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]