- fre 18 maj 2018, 11:51
#1250257
Tjena!
740 GL/T 91a som jag har lite bekymmer med. Inga problem att åka med den eller något men hursomhelst.
När bilen står på tomgång så är tomgången bra ligger runt 800 varv men när jag försöker gasa så gör alltid första "centimetern" av gaspådraget att tomgången går ner med några hundra varv för att sedan gå upp till normalt gaspådrag.
Detta gör även att det blir ganska ryckig körning vid stadskörning. Släpper man gasen rycker bilen till och gasar man så rycker han oxå till.
Jag kan alltså trigga igång denna effekt genom att trycka ner pedalen en halv centimeter, detta gör då att varven går ner och det känns som motorn vill dö. Men den dör inte. Har provat att spänna gasvajjern lite men ingen skillnad.
Sen har jag ett annat problem att när jag har kört ett tag och jag varvar upp motorn till ca 4k varv för att göra om någon lastbil eller nått i uppförsbacke där det kräver att jag måste ha varv på bilen så går det utmärkt. Men sen kommer jag till t.ex. ett rödljus eller någonstans där jag ska stå still med bilen och då ligger tomgången på 1500 varv.
Kör jag en sträcka vanligt utan att gasa så mycket utan håller jämna varvtal så får jag inte detta problemet. Utan problemet uppstår enbart när jag varvat motorn oftast till 4k varv.
Någon som kan tänka sig vad det kan vara?
MVH
740 GL/T 91a som jag har lite bekymmer med. Inga problem att åka med den eller något men hursomhelst.
När bilen står på tomgång så är tomgången bra ligger runt 800 varv men när jag försöker gasa så gör alltid första "centimetern" av gaspådraget att tomgången går ner med några hundra varv för att sedan gå upp till normalt gaspådrag.
Detta gör även att det blir ganska ryckig körning vid stadskörning. Släpper man gasen rycker bilen till och gasar man så rycker han oxå till.
Jag kan alltså trigga igång denna effekt genom att trycka ner pedalen en halv centimeter, detta gör då att varven går ner och det känns som motorn vill dö. Men den dör inte. Har provat att spänna gasvajjern lite men ingen skillnad.
Sen har jag ett annat problem att när jag har kört ett tag och jag varvar upp motorn till ca 4k varv för att göra om någon lastbil eller nått i uppförsbacke där det kräver att jag måste ha varv på bilen så går det utmärkt. Men sen kommer jag till t.ex. ett rödljus eller någonstans där jag ska stå still med bilen och då ligger tomgången på 1500 varv.
Kör jag en sträcka vanligt utan att gasa så mycket utan håller jämna varvtal så får jag inte detta problemet. Utan problemet uppstår enbart när jag varvat motorn oftast till 4k varv.
Någon som kan tänka sig vad det kan vara?
MVH