Sida 1 av 1

Volvo 740 1990 rycker efter "service" - Problemet troligtvis löst!

Postat: ons 16 maj 2018, 08:07
av DBS
Hej. Jag har fått problem med en 740 GL från 1990. (B230F) Bytte tändstift, rotor och fördelarlock i förrgår, och efter det så rycker den/går inte rent vid jämn belastning mellan 2.000 - 2.500 varv. Starta lätt, går lugnt och fint på tomgång och svarar bra på gasen.

Innan bytet kunde motorn göra ett rejält hugg ibland, men nu går den ju sämre än innan. Har kollat lite på forumet men hittar inget bra svar.

Vad kan det vara för fel?
Tändkablarna?

Re: Volvo 740 1990 rycker efter "service"

Postat: ons 16 maj 2018, 11:01
av lennarte
Tändkablar är lika mycket "slitdelar" som lock och rotor. Kolla på tändstiften dom är ju ett "öga" på hur det ser ut i motorn, att det är rätt avstånd, rätt stift, rätt åtdraget, sotigt, skadat, ser man någon skillnad på dom. Det är lätt att skada porslinet med "halvtaskiga" verktyg. Att den gjorde "mothugg" tyder på överslag någonstans. Dessa motorer sköter tändinställningen själv så där finns inget att göra eller ändra.

Re: Volvo 740 1990 rycker efter "service"

Postat: ons 16 maj 2018, 11:28
av DBS
Hej Lennart och tack för ditt svar.

Tändstiften köpte jag på Volvo, och lock och rotor köpte jag på en bildelsfirma i stan, och de var inte av den billiga sorten.

De gamla stiften satt inte hårt, så inget våld behövdes för att få loss dem. Inget stift var oljigt eller skadat, och de nya skruvade jag i mycket försiktigt.

Bilen har nog inte fått en rejäl service på mycket länge, för fördelarlock och rotor hade sett sina bästa dar.
Misstänker att kablarna inte är bytta på många år heller, så jag ska testa att byta dem också.

De gamla kablarna satt mycket hårt i stiften och fördelarlock, så då kanske det har hänt något med dem när jag tog loss dem. Då håller vi tummarna för att det är nya kablar som behövs.

Med vänlig hälsning DBS

Re: Volvo 740 1990 rycker efter "service"

Postat: ons 16 maj 2018, 12:18
av Rådlös
I och för sig skall inte tändstift sitta så hårt. Man skall dra dom med 25 - 30 Nm. Det är därför som det finns sådana här tändstiftsnycklar:
Bild
Det är alltså meningen att man bara skall dra dom "med ena handen på ryggen". Tar man i med båda händerna så blir det lätt för mycket.
Jag vet att många gärna vill använda ett spärrskaft för att dra tändstift, men det blir rent naturligt för mycket då. Om man läser på förpackningen så står det mer om detta.

Re: Volvo 740 1990 rycker efter "service"

Postat: ons 16 maj 2018, 12:21
av Rådlös
Tändstiftsnyckel.JPG
Add description
Tändstiftsnyckel.JPG (21.1 KiB) Visad 1027 gånger

Re: Volvo 740 1990 rycker efter "service"

Postat: ons 16 maj 2018, 13:36
av DBS
Det var en sådan nyckel som jag tog loss de gamla stiften med och slutdrog de nya. :)

Re: Volvo 740 1990 rycker efter "service"

Postat: ons 16 maj 2018, 14:04
av sicnarf
Kan vara bränslerelät eller bränslepumpen som håller på att gå sönder. När bytte du relät sist?

Re: Volvo 740 1990 rycker efter "service"

Postat: fre 18 maj 2018, 08:47
av DBS
Tack för tipsen.
Ska byta kablarna i helgen, och även se över bränslerelät.
Det är inte bytt de senaste 8 åren i alla fall.

Re: Volvo 740 1990 rycker efter "service"

Postat: fre 18 maj 2018, 19:34
av sicnarf
Då är det på tiden att byta bränslerelät!

Re: Volvo 740 1990 rycker efter "service" - Problemet troligtvis löst!

Postat: lör 19 maj 2018, 17:05
av DBS
Nu är kablarna bytta och det blev en helt ny bil! Ska även byta reläet inom kort för säkerhets skull. Tack för alla tips och råd! :)