Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1249990
Hej. Jag har fått problem med en 740 GL från 1990. (B230F) Bytte tändstift, rotor och fördelarlock i förrgår, och efter det så rycker den/går inte rent vid jämn belastning mellan 2.000 - 2.500 varv. Starta lätt, går lugnt och fint på tomgång och svarar bra på gasen.

Innan bytet kunde motorn göra ett rejält hugg ibland, men nu går den ju sämre än innan. Har kollat lite på forumet men hittar inget bra svar.

Vad kan det vara för fel?
Tändkablarna?
Senast redigerad av 1 DBS, redigerad totalt 0 gånger.
#1250007
Tändkablar är lika mycket "slitdelar" som lock och rotor. Kolla på tändstiften dom är ju ett "öga" på hur det ser ut i motorn, att det är rätt avstånd, rätt stift, rätt åtdraget, sotigt, skadat, ser man någon skillnad på dom. Det är lätt att skada porslinet med "halvtaskiga" verktyg. Att den gjorde "mothugg" tyder på överslag någonstans. Dessa motorer sköter tändinställningen själv så där finns inget att göra eller ändra.
av DBS
#1250011
Hej Lennart och tack för ditt svar.

Tändstiften köpte jag på Volvo, och lock och rotor köpte jag på en bildelsfirma i stan, och de var inte av den billiga sorten.

De gamla stiften satt inte hårt, så inget våld behövdes för att få loss dem. Inget stift var oljigt eller skadat, och de nya skruvade jag i mycket försiktigt.

Bilen har nog inte fått en rejäl service på mycket länge, för fördelarlock och rotor hade sett sina bästa dar.
Misstänker att kablarna inte är bytta på många år heller, så jag ska testa att byta dem också.

De gamla kablarna satt mycket hårt i stiften och fördelarlock, så då kanske det har hänt något med dem när jag tog loss dem. Då håller vi tummarna för att det är nya kablar som behövs.

Med vänlig hälsning DBS
#1250014
I och för sig skall inte tändstift sitta så hårt. Man skall dra dom med 25 - 30 Nm. Det är därför som det finns sådana här tändstiftsnycklar:
Bild
Det är alltså meningen att man bara skall dra dom "med ena handen på ryggen". Tar man i med båda händerna så blir det lätt för mycket.
Jag vet att många gärna vill använda ett spärrskaft för att dra tändstift, men det blir rent naturligt för mycket då. Om man läser på förpackningen så står det mer om detta.
Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]