- tis 15 maj 2018, 13:42
#1249865
Hej.
Tänkte byta olja. Men jag har ingen aning om vad det är för olja i den nu. Har hört att det ska vara dåligt att gå från mineral till syntet, men hur är det om man gör tvärtom?
Alltså, vad är säkrast att göra då man inte vet vilken olja den gått på?
Har även ett litet dovt knackande ljud, hörs på tomgång och mer då bilen är varm. Hörs mest när man sitter i bilen och lyssnar. Frekvensen ökar med ökat varv. Kanske ramlager? Något att tänka på vid val av olja?
Någon ägare innan har satt ett t-kors med en slang till en kran (som var helt öppen) från wastegaten. Jag stängde kranen, den går lite segare då men vill ju inte rasa motorn. Kan detta ha knäckt ram/vev-lager?
Bilen är en 97:a med 38k mil på mätaren.
Tänkte byta olja. Men jag har ingen aning om vad det är för olja i den nu. Har hört att det ska vara dåligt att gå från mineral till syntet, men hur är det om man gör tvärtom?
Alltså, vad är säkrast att göra då man inte vet vilken olja den gått på?
Har även ett litet dovt knackande ljud, hörs på tomgång och mer då bilen är varm. Hörs mest när man sitter i bilen och lyssnar. Frekvensen ökar med ökat varv. Kanske ramlager? Något att tänka på vid val av olja?
Någon ägare innan har satt ett t-kors med en slang till en kran (som var helt öppen) från wastegaten. Jag stängde kranen, den går lite segare då men vill ju inte rasa motorn. Kan detta ha knäckt ram/vev-lager?
Bilen är en 97:a med 38k mil på mätaren.