Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Morris945
#1249865
Hej.

Tänkte byta olja. Men jag har ingen aning om vad det är för olja i den nu. Har hört att det ska vara dåligt att gå från mineral till syntet, men hur är det om man gör tvärtom?
Alltså, vad är säkrast att göra då man inte vet vilken olja den gått på?

Har även ett litet dovt knackande ljud, hörs på tomgång och mer då bilen är varm. Hörs mest när man sitter i bilen och lyssnar. Frekvensen ökar med ökat varv. Kanske ramlager? Något att tänka på vid val av olja?

Någon ägare innan har satt ett t-kors med en slang till en kran (som var helt öppen) från wastegaten. Jag stängde kranen, den går lite segare då men vill ju inte rasa motorn. Kan detta ha knäckt ram/vev-lager?

Bilen är en 97:a med 38k mil på mätaren.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1249869
Syntet är alltid bättre. Enda man riskerar är att en olja med bättre rengöring kan lossa gammal skit. Är man osäker kan det vara bra att hålla lite koll på oljans färg och kanske göra ett extra olje- eller åtminstone filter byte om det ser ut att bli smutsigt fort.

En 5w40 eller 10w40 A3 borde väl vara rätt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1249875
Om det är ett lager som hörs bör det vara helt tyst när motorn är kall. Möjligtvis hörs då ett "rassel" innan oljetryckslampan slocknar. Särskilt om oljan är gammal och sliten
av Morris945
#1249882
Ok, då kör jag 10w40 syntet. Kanske biltemaolja och planera ett tätt byte.

Hör inte nåt speciellt rassel. Men när den går så är det ett rasslande/knackande ljud nerifrån motorn. I kupen låter det mest som ett dovt knackande, det mer högfrekventa sorteras väl bort. Inte speciellt högt, men man noterar det då man står på tomgång. Låter som när man tappar med pekfingret mot en trävägg 23cm från en regel. ;)
Hoppas inte det är ett ras på gång. Ska återställa wastegateslangen och vara noga med oljebyten så kanske den håller ett tag...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1249992
Biltemas Semisyntetiska 10W-40 olja håller A3/B3 och det är en bra olja till ett bra pris. B4 är lite "överkurs", men det beror ju på hur man kör, hur mycket man kör, hur kallt det är vid kallstarter o.s.v. Och framför allt gäller vad tillverkaren kräver. Sedan kan ju det diskuteras också, att tillverkaren kräver en viss kvalitet på oljan är ju för att motorn ska fungera under alla förhållanden. T.ex att du startar i -30° och sedan kör på typ Autoban i hör fart i ökenhetta. Gör du så ska du välja en hög kvalitet på oljan. Kör du mer "normalt" duger en lägre kvalitet väl så bra. Viktigast är att byta olja ofta, minst en gång om året om du kör året runt eller 1000 - 1500 mil i alla fall
A2/B2 heter oljan av dagens normalkvalitet. Duger utmärkt till gårdagens bilar. (I princip) all olja som säljs idag är av bättre kvalitet än den bästa olja som fans (rekommenderades) när 7/900 modellerna var nya.

Jäkla stilig kärra! :-D Brembo bromsar[…]

Vi som beställt nya XC60

Beställde xc60 t6 plus dark den 13:e dec -[…]

Brainys V60

Blev jäkligt bra med lackeringen. :-) F&ari[…]

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]