Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1249937
lennarte skrev:
volvo740sugmotor skrev:, hur I HELVETE får jag loss det där, som ni ser på marken så är fästena borta, de flesta bultar gick av. har redan plockat bort bakre delen av röret där det var av.
Kan tyvärr inte se bilden så jag vet inte hur det ser ut. Men om det sitter ordentligt fast (tror du menar stumpen av katen in i främre ljuddämparen) så brukar jag dela röret längs. Där är ju 2 "slitsar" i röret från ljuddämpare, den ena av dom (kanske båda) tar du kapskiva och förlänger spåret ända tills strax innan rörstumpen tar slut och knackar runt om med en hammare så lossnar det ganska lätt.
Dom 3 skruvarna som håller ihop katen och främre röret går nästan alltid av. Du köper en sats (eller 2) med nya 3-kant fäste och skruvar och en ny stålring på Biltema. Se till att knacka försoktogt bort all rost i "trattarna" och använd ljuddämpartätning när du sätter ihop det. Det måste vara absolut tätt där annars får Lambda "spel"
2000029940.jpeg
använder forumbilder vilket inte verkar fungera bra, ta bort s et i httpS:// som läggs till av säkerhetsskäl så funkar bilden, S et ska alltså bort.

LÄNKTEXT

testar en annan uppladnings tjänst
#1249941
Nu såg jag bilden, den är visst lagad en gång innan. Då kan du kapa av röret precis framför röret från ljuddämparen. Sedan slitsar du upp den delen som är kvar. Är det helt fram till katen så gör samma likadant igen. Så funkar det.
#1249952
lennarte skrev: tis 15 maj 2018, 20:56 Nu såg jag bilden, den är visst lagad en gång innan. Då kan du kapa av röret precis framför röret från ljuddämparen. Sedan slitsar du upp den delen som är kvar. Är det helt fram till katen så gör samma likadant igen. Så funkar det.
Ja såg att det såg ut som en extra "hylsa" dom troligtvis trätt över nån skada. Den får jag försöka ha kvar. Röret till katen verkar vara i rätt bra skick. Värst var det där det gått av vid böjen där det går över bak axeln. Där var det så rostigt att jag med handen kunde klämma ihop röret.

Får jag plicka bort katt röret så blir det enklare att hantera än där det sitter kvar under bilen.

Finns det nått man kan göra för att lindra rosten på avgasröret så det bli mildare nästa gång? Brukar köra zink färg men det gillar inte värme. Värme beständigt fett på bultarna kanske?
#1249986
Jag monterade Biltemas halvsats på min 745-a 2008 när jag fick bilen och det enda jag gjort är (som jag skrev tidigare) slitsat upp röret till främre ljuddämparen så jag kunnat ta bort och laga katen (2 gånger!!!) Annars håller det bra och ser fortfarande ut som det ska sitta några år till. Fästet som sitter på (runt) bakre ljuddämparen är lagat (med spikband :-o !!!) en gång för något år sedan. Annars har jag inte gjort eller bytt någonting sedan 2008. Ljuddämparpasta i alla skarvar så det blir tätt på en gång, annars är det nog inget man kan göra. Ett rostfritt system rostar inte fast på samma sätt, men det behöver man ju inte byta mer..... :-D
#1249993
lennarte skrev: ons 16 maj 2018, 07:43 Jag monterade Biltemas halvsats på min 745-a 2008 när jag fick bilen och det enda jag gjort är (som jag skrev tidigare) slitsat upp röret till främre ljuddämparen så jag kunnat ta bort och laga katen (2 gånger!!!) Annars håller det bra och ser fortfarande ut som det ska sitta några år till. Fästet som sitter på (runt) bakre ljuddämparen är lagat (med spikband :-o !!!) en gång för något år sedan. Annars har jag inte gjort eller bytt någonting sedan 2008. Ljuddämparpasta i alla skarvar så det blir tätt på en gång, annars är det nog inget man kan göra. Ett rostfritt system rostar inte fast på samma sätt, men det behöver man ju inte byta mer..... :-D
Kör också biltemas men inte rostfritt få se hur det håller.
När jag enå är igång kan jag passa på att fråga hur man bäst tömmer motorn på kylar vatten. Körde kylarslangen längst ned men motorn är fortfarande full. på 107an hade jag en kyl tapps bult på blocket vilket tömde motorn. Finns nått liknande på volvon? Eller hjälper det att starta motorn ett par sekunder eller plocka bort termostaten?
#1250005
Längst bak på blocket under grenröret sitter in "kran". Man får hålla mot på den inre delen och öppna den yttre. Eller skruva bort hela och dela den "på bänken" där det är lättare att öppna den. Man kan sätta på en 1/2" trädgårdsslang på den och spola rent. Syns på denna bild bakom/under bakre frostpluggen
Block B234.jpg
Block B234.jpg (159.71 KiB) Visad 508 gånger
#1250008
lennarte skrev: ons 16 maj 2018, 10:13 Längst bak på blocket under grenröret sitter in "kran". Man får hålla mot på den inre delen och öppna den yttre. Eller skruva bort hela och dela den "på bänken" där det är lättare att öppna den. Man kan sätta på en 1/2" trädgårdsslang på den och spola rent. Syns på denna bild bakom/under bakre frostpluggen
Block B234.jpg
Tack den kommer jag nog kunna komma åt.
#1250080
Bild
ganska lyckat.

Bild

där blir det svårt att får det tätt men det ska nog gå med biltemas ljuddämpar pasta, funkade förra gången.
#1250163
volvo740sugmotor skrev:där blir det svårt att får det tätt men det ska nog gå med biltemas ljuddämpar pasta, funkade förra gången.
Ny ring, nya skruvar/muttrar så det går lätt och slippapper så det är helt rent från sot och rost så funkar det. Jag brukar montera ihop allt löst och denna skarven sist, så hänger katen rätt. E.v stöd med en domkraft under katen och sedan drar jag fast alla skarvar med början med denna skarv och sedan fortsätta bakåt.
#1250203
Visste inte att det fanns nya fläns ringar eller vad det hette. Kollegan berättade det. Kanske ska testa en annan variant där 2 skålade bågar omsluter ringen och rören.
Tråkigt att det blev mulet o kallt men men med jacka blir man mindre skitig iallafall.

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]

Däck tryck

Hej jag har funderat lite på detta kan det h[…]

Hej alla, Är det någon som vet vilka a[…]

På en "äkta" EPA med en sp&au[…]