Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1249833
Hej!

Läst mig trött om oljor till manuella lådan och bak diffen. Atf, hypoid olja och alla har olika åsikter om vad som gäller. Finns det på biltema så blir det bra för mig.
Vet att lådan har på fyllnings och uttappnings plugg och den fyller man tills det rinner ur påfyllnings hålet. Diffen är samma förutom att den inte har någon riktig urtappnings plugg, man lossar den längst ned?

Nått tips när jag monterar biltemas avgas kit? Det som börjar bakom katten, behöver jag tex kapa "tratten" som sitter bak på kattens rör?

Alla andra tips på dessa moment motages tacksamt.

Just ja bilen är en volvo 740 -89 5vxl manuell låda allt orginal.

Mvh: Adam Karlsson
#1249841
Joo, det är många bud om olja till M47 växellådan. Volvo har ändrat under årens lopp specifikationerna några gånger så det som står i instruktionsboken kanske inte stämmer idag. Senaste "budet" här på forumen är motorolja (samma olja som i motorn) om du bor i södra delen av landet och ATF typ F/G om du kör där det är mycket kallt på vintern. Kommer säkert fler svar om detta. Och du behöver inte överdriva med motoroljan, det räcker gott med Biltemas "gröna". Alltså Semisynterisk 10W40. Den mineralolja som säljs idag är "ljusår" år bättre än den olja som fanns när dessa bilar var nya så vill du komma riktigt billigt undan så duger den gott. Jag kör på den "gröna" för jag har samma olja i båda bilarna och båten och där rekommenderas olja som mineraloljan inte "når upp till"
Bakaxeln är det API 80W-90 GL5 som gäller. Just GL5 är viktigt (EP tillsats för Hypoidväxlar), det finns GL4 också men den är för äldre växellådor (typ M40 i PV, Amazon, 140).
Och tänk på oljebyte i motorn minst en gång varje år oavsett hur lite du kör, annars aldrig mer än 1000 - 1500 mil mellan byten.
Om där är en "tratt" bak på katen är den inte i original utförande och då kanske en "standard" avgassats inte passar. En original kat ser ut så här och är monterad med "tratten framåt"
kat 740.jpg
kat 740.jpg (15.36 KiB) Visad 747 gånger
#1249845
Tack så mkt för svaret. Då vet jag lite mer om oljan. Motor oljan byter jag en gång om året. Kör biltemas röda syntet olja. Då är katten inte orginal på min då blir det rondellen och lite god vilja :-)
#1249891
Har kikat under bilen då jag flyttade den till min parkerings plats där jag kan mecka med den. känns som att köra en lyxig limousin jämnfört med min peugeot 107 som visserligen ALDRIG går sönder men den är fan inte skön.

jag tror jag har orginal kat röret men dom har gjort något med anslutningen, har jag tur går det på rakt av. var inte som jag hade mints det men av rosten att dömma så är jag nästan förlåten :)

en extra bonus fråga är om jag kan köra på biltemas longlife glykol i min bil?
#1249909
Du kan köra på vilken glykol du vill, bara det är etylenglykol! Det finns bara två sorters glykol, etylenglykol och propylenglykol. Den första är absolut vanligast, billigast men mycket giftig. Den andra är tämligen ovanlig. Dyrare och anses mera miljövänlig, men är ingen hälsodryck!
Glykol är färgad, men färgen har ingen aktiv del i glykolen. Ren glykol är färglös. (Det går att köpa sådan om man vill ha det) Det finns ingen gällande färgkod för glykoler. Dom stora försäljningskedjorna och bilprylvaruhusen säljer samma sak: etylenglykol eller propylenglykol. Den ena försäljningskedjans produkt är knappast bättre än den andras. Det finns bara två sorters glykol som jag har skrivit här över.
Bilindustrin har själv "tagit död" på begreppet Long Life Glykol. Förr sa bilindustrin och glykoltillverkarna: Byt vart annat år! Under en kort period sa samma aktörer: Byt vart tredje år. I dag säger biltillverkarna i sina servicescheman: Byt om glykolen har blivit missfärgad eller grumlig eller om den inte håller en viss köldskyddegenskap. Dom säger inte ett ord om ålder eller körsträcka på glykolen. Glykol åldras inte. Det gör däremot korrosionsskyddet (rostskyddet) som finns i all glykol. Det anses förbrukat efter två år, men då har vattnet som glykolen är blandad med, förlorat sitt aggresiva syre så det korrosionsskydd som finns fungerar fortfarande. Förutsatt att du inte har någon läcka eller annan störning så att du behöver fylla på hela tiden, så kan du köra vidare på den glykol du har. Bara du har koll på att vätskan är klar och genomskinlig och inte innehåller några partiklar, små rostflagor, oljeklumpar etc. etc. samt att den håller lägsta köldskyddstemperaturen, så behöver du inte göra något alls.
Kom ihåg: Det finns bara två sorters glykol för motorfordon, etylenglykol och propylenglykol. Det finns ingen gällande färgkod för glykoler. Dom kan ha vilken färg som helst. Även dom båda kan ha samma färg. Blanda aldrig etylenglykol och propylenglykol. Det är inte bra. Den ena försäljningskedjans glykol är inte bättre än den andras. Bilindustrin har själv tagit död på begreppet LongLife glykol genom att köra med samma glykol så länge den fungerar, vilket kan bli många år om man vårdar sin bil. Dom enda som inte vill tycka så är glykolfabrikörerna. Dom hittar på flashiga namn som dom vill lura bilägare med, Super Five Star Extra Long Life Glykol som kostar 499,95 kr litern. Vanlig etylenglykol kostar omkring 50 kr litern. När du skall köpa glykol, läs på flaskan eller dunken vad den innehåller.
Svårare än så är det inte.
#1249924
tack för glykol tipsen, jag visste faktiskt att det inte är glykolen som åldras utan skyddet :-)

Bild

där har ni mitt nuvarande problem, hur I HELVETE får jag loss det där, som ni ser på marken så är fästena borta, de flesta bultar gick av. har redan plockat bort bakre delen av röret där det var av.
en tanke är att plocka bort hela röret med katten på och sen rondella av röret rätt nära och försöka bända bort den stump som är kvar? rost är satans otyg!

http://forumbilder.se/H6SDV/rost

eftersom bild länken inte vill fungera får ni direkt länk till bilden också. verkar som att den lägger till httpS://. ta bort S et så funkar bilden.
Senast redigerad av 5 volvo740sugmotor, redigerad totalt 0 gång.
#1249927
volvo740sugmotor skrev:Har kikat under bilen då jag flyttade den till min parkerings plats där jag kan mecka med den. känns som att köra en lyxig limousin jämnfört med min peugeot 107 som visserligen ALDRIG går sönder men den är fan inte skön.
Man ska inte "svära i kyrkan". Dottern har en Peugeot 107 av 2005 års modell. Den är väldigt behaglig att köra, jag sitter väldigt bra i den (185 cm och 98 kg). Effekten i motorn är dock inte mycket att skryta med (1000cc,3 cyl, 68 hk). Denna bil är kanske bättre utrustad än andra för den har sköna säten (har Peugeot alltid haft) så man sitter bra, den har AC, stort stereopaket och elektriska ytterspeglar och fönsterhissar. Och, den har gått sönder.... :-) Kopplingen fick jag byta förra sommaren ( c:a 8000 mil) p.g.a tryckplattan släppet i 2 av 3 nitar. Vanligt fel tydligen för hade den gått sönder för något år sedan hade dom bytt den på förlängd garanti. Dom tyckte den gått något år för länge för det :-o
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1249931
lennarte skrev:
volvo740sugmotor skrev:Har kikat under bilen då jag flyttade den till min parkerings plats där jag kan mecka med den. känns som att köra en lyxig limousin jämnfört med min peugeot 107 som visserligen ALDRIG går sönder men den är fan inte skön.
Man ska inte "svära i kyrkan". Dottern har en Peugeot 107 av 2005års modell. Den är väldigt behaglig att köra, jag sitter väldigt bra i den (185 cm och 98 kg). Effekten i motorn är dock inte mycket att skryta med (1000cc,3 cyl, 68 hk). Denna bil är kanske bättre utrustad än andra för den har sköna säten (har Peugeot alltid haft) så man sitter bra, den har AC, stort stereopaket och elektriska ytterspeglar och fönsterhissar. Och, den ha gått sönder.... :-) Kopplingen fick jag byta förra sommaren ( c:a 8000 mil) p.g.a tryckplattan släppet i 2 av 3 nitar. Vanligt fel tydligen för hade den gått sönder för något år sedan hade dom bytt den på förlängd garanti. Dom tyckte den gått något år för länge för det :-o
satt in extra stor stereo i min eftersom orginalet inte räckte långt. på motorväg bullrar den friskt, stötig och klen. ja kopplingen är en av de saker som brukar gå men de nya är bättre, min är en 06a som bytte koppling -14 så förhoppningsvis är det lungt
#1249935
volvo740sugmotor skrev:, hur I HELVETE får jag loss det där, som ni ser på marken så är fästena borta, de flesta bultar gick av. har redan plockat bort bakre delen av röret där det var av.
Kan tyvärr inte se bilden så jag vet inte hur det ser ut. Men om det sitter ordentligt fast (tror du menar stumpen av katen in i främre ljuddämparen) så brukar jag dela röret längs. Där är ju 2 "slitsar" i röret från ljuddämpare, den ena av dom (kanske båda) tar du kapskiva och förlänger spåret ända tills strax innan rörstumpen tar slut och knackar runt om med en hammare så lossnar det ganska lätt.
Dom 3 skruvarna som håller ihop katen och främre röret går nästan alltid av. Du köper en sats (eller 2) med nya 3-kant fäste och skruvar och en ny stålring på Biltema. Se till att knacka försiktigt bort all rost i "trattarna" och använd ljuddämpartätning när du sätter ihop det. Det måste vara absolut tätt där annars får Lambda "spel"
2000029940.jpeg
2000029940.jpeg (25 KiB) Visad 695 gånger
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]