Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej
Köpte en 945:a igår. Den droppade vatten runt vattenpumpen, men en ny följde med. Skulle byta den igårkväll men fick inte dit den nya. Visade sig att delen där röret till kupevärmen ansluts inte ser lika ut på de båda pumparna. Den nya var helt plan med ytan som ligger an mot toppen medan den gamla var försänkt ca 5mm. Detta innebar att röret blev "för långt".

Är det olika modeller på pumpar och rör? Kan man flytta efter röret? Någon fler som varit med om detta?

Hittade en bild där man kan se det jag menar. Nya pumpen helt plan där röret ansluts.
Obs, ej min bild, länkat från en jag hittade på nätet.

Bild
Jag har ingen aktuell bil (nu längre) men en snabbkoll på Biltema, vattenpump Volvo B230, visar att det finns tre modeller att välja på. Det är bara en som sägs passa till 940 (och 960).
Så någonstans har du ett fel att reda ut. Köpte du bilen privat eller av någon firma?
Ok. Köpte bilen privat. Inte så mycket att göra åt saken. Får bli en ny pump, tänkte bara kolla först ifall det är jag som är dum på något vis.
Följde med två tätningar för det röret också, en smal och en bred. Verkar bara suttit en smal tidigare så där blev jag förbryllad också. Den breda får inte alls plats.

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]