Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av navco
#1248332
Min 744 har pga vintern stått sedan februari.
Idag när jag skulle flytta bilen kommer jag inte en meter pga att båda framhjulen har låst sig.
Antar att det bildats rost på bromsskivan?
Någon som har fiffiga tips att lösa problemet?
Har testat att lyfta framhjulen med domkraft och försökt med spett i hålen på fälgen men gick ej-
Tacksam för tips :-)
av sicnarf
#1248360
Spruta med lite olja. Slå med hammare runt om på fälgen och skivan sedan. Var försiktig sedan i början när du kör pga olja på skivan.
av navco
#1248731
Tack för svar.
Ska testa med lite 5-56 och låta det verka.
Sedan blir det att gå på med hammaren försiktigt.
Inga problem att få av fälgarna dock som tur är :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1248849
Det händer att klossarna rostar fast i oken när det körs lite eller står länge och då kanske kombinerat med dåligt underhåll. 7/900 har väl "flytande" ok och då är risken mindre men då kan det rosta fast på pinnarna istället med samma resultat. Om det "bara" är rost på skivorna brukar det släppa ganska omgående när man "rör" i det. Däremot kan det bli bestående "markeringar" på skivorna just i kanten runt där klossarna suttit mot skivan som det kan vara svårt att bli av med utan att svarva/byta skivorna.
Användarvisningsbild
av White
#1248852
lennarte skrev:Det händer att klossarna rostar fast i oken när det körs lite eller står länge och då kanske kombinerat med dåligt underhåll. 7/900 har väl "flytande" ok och då är risken mindre men då kan det rosta fast på pinnarna istället med samma resultat. Om det "bara" är rost på skivorna brukar det släppa ganska omgående när man "rör" i det. Däremot kan det bli bestående "markeringar" på skivorna just i kanten runt där klossarna suttit mot skivan som det kan vara svårt att bli av med utan att svarva/byta skivorna.
Ja det kan bli riktigt mycket rost mellan klotsarna och skivorna. Har varit med om det några gånger på vinterbilen när den stått avställd över sommaren.
av navco
#1248922
Epilog:
Efter att ha sprayat med 5-56 på lämpliga ställen (kanske meningslöst?) och gått lös med en yxa på fälgarna så
släppte Skiten idag på båda framhjulen när jag "spettade" i hålen på plåtfälgen.
Körde några km och bromsade bort överflödig rost? så nu rullar 744:an igen.
Ska ut till färsäljning så det underlättar ju lite ;-)

Tack för alla tips!!!
Byta larmsiren.

Tack för det. :-)

Lös motorlampan och visade det nån fel[…]

Jag bytte från 120 till 150 på min 200[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]