Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pikkarainen99
#1248320
Tjena! Var och besiktade 940in i veckan och fick två på motorläckage. Så skulle idag byta packboxarna till veven fram och mellanaxeln då oljan kom där ifrån. Hade loss bröstkåpan eller vad den kallad som packboxarna sitter i och reagerade på att dom övre skruvarna knappt satt fast... tog loss dom gamla packboxarna, gjorde rent, monterade tillbaka kåpan med packningsmassa. Smörjde in dom nya packboxarna med olja och pressade sedan i dom, gick smidigt.
Märkte sedan till min förvårning när jag skulle sätta tillbaka kamremmen att hjulet till mellanaxeln satt fast och det stenhårt! Tog loss allting igen, även kåpan men såg inga fel eller spår från att något skulle gått emot mm. När jag sedan skulle testa igen så märkte jag att hjulet till mellanaxeln gick fint när inte skruvarna till kåpan var åtdragna men så fort man spände jätte lite så att dom precis låg an typ så började hjulet att låsa sig. :-/ tröttnade rejält och skrivade ihop motorn såpass att det skulle gå stt starta, men när jag vred runt med startmotorn så gick kamremmen av. Uppenbarligen inget fel jag kan ignorera då :-o

Någon som har nån ide kring vad som kan vara felet? Aldrig varit med om liknande och kan verkligen inte komma på vad det är som låser mellanaxeln så ordentligt.

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]