Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1247259
I slutet av förra veckan tvättade jag 940n i tvätthallen på OK och körde sedan hem, allt var som vanligt. Igår när jag skulle iväg var den totalt död, ingenting elektriskt fungerade överhuvud taget. Batteriet är varken nytt eller urgammalt. Provade med startkablar men det hjälpte inte.

Antar att det kan ha kommit vatten på något dumt ställe när jag tvättade, men känns lite långsökt då jag aldrig ens öppnade huven. Normalt brukar det väl finnas en huvudsäkring vid batteriet, men jag kan inte hitta någon...
Användarvisningsbild
av frasse4
#1247292
För att förtydliga "stendöd", det finns alltså ingen el alls? Ingen kupébelysning när du öppnar dörren, inga lampor lyser på instrumentpanelen när du vrider om nyckeln och inga reläer som slår till?

Då är nog steg 1 att mäta spänningen över batteripolerna. Det finns ingen huvudsäkring till batteriet.
av bönan
#1247581
Japp, centrallås, innerbelysning, instrument etc är dött och svart alltihop. Ska ut och kika lite om det bara ville sluta regna...
av Malmstroem
#1247595
Om batteriet är riktigt dött räcker det ofta inte med att bara koppla dit startkablar. Så pass mycket ström går till batteriet för att spänningen ska gå ner så pass mycket att bilen inte startar i alla fall.

Jag hade ett liknande problem på en bil jag hade tidigare. Om den parkerades i uppförsbacke rann det in vatten som medförde att batteriet tömdes. Det blev att leta parkering i nerförsbackar med den bilen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1247640
Jag brukar koppla ihop batterierna och starta bilen som ska hjälpa och låta den gå 5 - 10 minuter om batteriet är "heldött" och/eller det är kallt. Sedan gör tjockleken på startkablar en väldigt stor skillnad. Billiga kablar är 10 - 16 mm2 medans dyrare är 25 - 35 mm2. Mina har jag gjort själv av svets kablar från en skrotat pinnsvets, dom är 50 mm2. Funkar även till entrepenadmaskiner och lastbilar.
av NilsO
#1247775
Malmstroem skrev: ons 02 maj 2018, 16:06 Om batteriet är riktigt dött räcker det ofta inte med att bara koppla dit startkablar. Så pass mycket ström går till batteriet för att spänningen ska gå ner så pass mycket att bilen inte startar i alla fall.
Det stämmer faktiskt inte :) Även om batteriet är fullständigt urladdat så räcker det att koppla på startkablar. Är problemet bara att batteriet är urladdat, så startar den direkt.

Så här måste det också vara något annat problem. Kolla jordkablar och sånt vid batteriet.
av Malmstroem
#1247808
Egenupplevt så räcker det inte alltid med att bara koppla dit startkablar och försöka. Efter seriekoppling, motorn på tomgång i några minuter, och förhöjd tomgång på den fungerade bilen så startade bilen med tömt batteri.

Kanske gått bättre med startkablar med mer kvadrat, och bättre kondition på det batteriet som användes som startbatteri, och jag kan inte heller säga vilken av åtgärderna det var som löste problemet.

Så ja, vad jag skrev stämmer. I alla fall ibland -- och jag hävdade inte att det generellt var så.
av NilsO
#1248167
Det kan absolut vara så. Det jag ville invända mot var att ett urladdat batteri skulle "dra" en väldigt stor ström när man kopplar in startkablarna. Det gör det nämligen inte. Kopplar man in ett urladdat batteri till en avstängd hjälpbil med laddat batteri går det kanske någon ampere genom det urladdade batteriet. Är hjälpbilen igång (generatorspänning) går det kanske sådär 5 ampere genom batteriet, men inte mer. Bränslesystem och halvljus drar minst 10 ampere som jämförelse.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]