Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Johan1962
#1246393
Hej.håller på med en 965 -95 med en konstig felkod jag inte blir av med hur jag än försöker. 4-1-1. Stiftet i A och i uttag 2. Vad kan det vara?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1246496
Du har inte sett fel på vilket hål det är?? 4-1-1 betyder ventilfel i hål 3 (ABS). Jag förutsätter att det är samma "lista" på felkoder som 940 då jag inte hittat någon specifikt för Miltronic.
av Johan1962
#1246588
Hej. Nej det är i uttag 2, jag är lika förvånad. Lambdasymbolen lyser i instrumenteringen och motorn går som en kasse skit. Trodde att det kunde ha med lambdasonden så den är bytt men samma kod. Går inte att nolla bort hur jag än försöker, vare sig med knapptryckning eller ta av batteripolen. Ger upp snart.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1246681
Såhär säger gröna häftet för Motronic 1.8 (du har Motornic 4.4, men det är bara -95 som inte har ODBII). Felkod 4-1-1 är spjällägesgivare. Om signalen konstant överstiger 4,9V eller understiger 0,06V sätts felkod och lampan tänds. Ersättningsvärde motsvara öppet spjäll. Symptom: hög tomgång.

Börja med kontaktsprej i givarens uttag, alternativt mät signalen. Steg 2 är att leta efter kabelbrott.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1246689
Joo, jag hittade också (nu på morronen) felkod 4-1-1 till sist. På ett papper med felkoder för 850 finns den med och även för 240 med LH3.1 (-93- an ?)
Konstigt att det inte finns något felkodsschema på nätet för Volvo 960 med Miltronic systemet. Det jag hittade var ju för USA och de stod det att det var till en -94 och det skiljer tydligen på dom. Det var en "utskrift" från Green book jag länkade till
av Johan1962
#1247438
Det kom en massa annat emellan. Jag har rengjort kontakten och kollat kabeln. Jag har även testat diagnosfunktion 2, d.v.s. gasreglaget i fulläge och tryckt 2ggr på knappen och fått koderna. Men när jag ska köra så typ kvävs motorn när jag ger gaspådrag. Kan det vara så illa att luftmassemätarn är rökt?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1247486
Kan ju tänkas att luftmassemätare krånglar, men det bör inte vara allt för svårt att prova. Om du kopplar ur den helt, går motorn bättre eller sämre? Du kan mäta motståndet mellan kontakt 2 och 3, ska enligt fickdataboken vara mellan 2,5 - 4,0 Ohm.

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]