Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JonasPalm
#1245144
Hej!

Har ett skumt problem med mitt centrallås på min 945 -98. Det funkar fint om jag har förardörren öppen och trycker till låstungan i dörrgaveln (så att den hamnar i samma läge som när dörren är stängd). När jag har dörren stängd funkar inte centrallåset alls. I kväll upptäckte jag att centrallåset slutar fungera när jag stänger förardörren så att det är ca: 20 cm kvar. Öppnar jag lite mer funkar det utmärkt, stänger jag lite mer är det stendött. Blir tokig på detta. Någon som känner igen problemet eller har tips på hur jag kan komma vidare? Har också märkt att tryckknappen på ytterhandtaget inte får låsmekanismen tillräckligt högt upp. Man får trycka till lite extra för att dörren ska gå att öppna. Verkar finnas någon justerskruv på stången från tryckknappen men jag får det inte att bli bättre. Kan dessa problem hänga samman?

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar
Jonas Palm
Användarvisningsbild
av JonasPalm
#1245528
Ja, tanken har slagit mig. Lite konstigt bara att det är så tydligt att centrallåset fungerar perfekt när man öppnar dörren lite mer. Borde vara mer glapp kan man tycka. Får undersöka vidare.
Tack för svar!
av hockeytok
#1246525
Jag hade nått liknande fel på min ga 145, bakluckan . Så det är nog troligt .
Det går nat att mäta upp sånnt där men enklast är nog att byta kabeln. Kolla om du kan få tag på sånn där extra mjuk mångtrådig / silicone .
Med vänlig hälsning, ht
Användarvisningsbild
av lennarte
#1246532
På 145 och 245 var det mer regel än undantag om nummerskyltbelysning eller torkaren fungerade trots både silikon och mångtrådig kabel. Dessa kablar sitter direkt i gångjärnen (belysning och jord i vänster och 2 st plus till torkaren i höger) så dom böjs mycket mer än dessa som sitter i dörrarna. Vet faktiskt inte om dom ändrade detta på senare 245-or.
av Rådlös
#1246538
LennartE: Jag hade en 245 -92. På den fick jag byta kablar två gånger under den tiden jag ägde den, 17 år.
Eftersom jag jobbade en hel del med just elinstallation och kabelförläggning så drog jag slutsatsen att det var den tighta fixeringen av kablarna som gjorde att dom lättare bockades av. Man hade kanske kunnat tänka sig RX-kablar (extra många och tunna kardeler) men det var nog enklare med en generösare och rörligare slinga i en flexislang. Hade inte 745 det från början?
Användarvisningsbild
av JonasPalm
#1247731
Det var glapp i "kabelkorven" som går från dörren in i bilen. Joxade runt lite med "korven" och då funkade centrallåset igen! Får se hur länge det håller men nu vet jag ju problemet i alla fall.
Tack för svar!

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]