Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av badruby
#1244766
Hej!

Jag vänder mig hit som en sista desperat åtgärd för att jag känner att mitt psyke snart inte pallar mer och jag kör snart bilen ner i närmaste vattendrag.

Jag fick ärva en 740 av min kära farmor när hon gick bort. Detta var perfekt för mig då jag behövde en gammal hink för att skjutsa barna på dagis(ca 2km) och hem igen.

Bilen är i superfint skick rent generellt.

Symptomen som uppstår på bilen är att den helt plötsligt inte går att starta. Startar prickfritt här hemma på gården. Sen kör jag ner på dagis, det passerar 10minuter och när jag ska sätta mig och starta bilen sedan så är den stendöd. Startmotorn går men inget mer. Ibland går den igång när jag gnuggat i omgångar efter 5-10minuter. Ibland går den inte igång alls utan jag gnuggar batteriet tomt. En bekant kommer med startkablar och då drar den igång. Ibland får jag bogsera den hem och väl hemma igen så startar den. Jag inbillar mig att den får problem att starta när den där sådär "lagomt varm". Dvs halvvägs till normal drifttemp. Jag har slaviskt gått igenom alla likvärdiga trådar här för att hitta insperation.

Inga felkoder skickas ut via diagnosuttaget. Gnista och soppa finns(svårt att veta då den helt plötsligt ibland bara startar igen). När den väl går så går den som ett skott, har aldrig dött under färd. Har kollat jordpunkter.

Följande saker är bytt:

Bränslepumpsrelä
Tändkablar
Tändstift
Tändspole
Kamaxellägesgivare
Tändmodul
fördelarlock
rotor

Är det någon duktig person här som har ytterligare ideer vad det kan vara? Jag vill verkligen inte skiljas från den då den är trevlig för övrigt och med automatlåda. En riktig gubbkryssare.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1244921
Första tanken när jag läst igenom detta är reläet som sitter på expansionskärlet till kylaren. Det styr spridarna och det är inte ovanligt att det strular. Då funkar allt annat men spridarna öppnar inte. Detta beror på med åren dåliga lödningar och är temperaturkänsligt, d.v.s det kan bli kontaktproblem när reläet blir varmt. Det går att löda om alla lödställen, eller med förstoringsglas leta upp misstänka ställen och löda om dom.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1244973
Där brukar bara sitta ett.... Dom ser likadana ut så jag kan inte säga vilket av dom det är. Här är en länk till Bildelsbasen, detta är rätt relä. Det kallas för spridarrelä men heter/är egentligen ett radioavstörningsrelä
https://www.google.se/search?q=radioavs ... J9AE-ZAIYM:

I och med att nålen på varvräknaren rör sig när du kör på starten så fungerar det elektriskt. Alltså borde det vara bensinfel. När pumpen i tanken har gett upp så kan motorn funka helt Ok tills tanken är under halv. Då börjar det kunna krångla.
av badruby
#1245009
Men jag tänker också att ifall pumpen hade varit dålig så borde den också ha problem att starta när den är kall. Men då fungerar den oftast utan problem.

Hur som helst, jag testade att skifta reläena och då startade inte bilen överhuvudtaget. Tog lös bägge och pillra isär dem. Såg förjävliga ut innuti. Lödningar hade släppt och vissa ben var helt frilagda. Lödde om bägge 2 och nu smäller han igång direkt även när den är varm. Om det är en tillfällighet eller ej vågar jag inte svara på men jag ska använda den ett tag igen nu och se om problemen finns kvar eller ej.

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]