Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ahmenvafan
#1244737
Hejsan!

Då jag är en individ med lite förkärlek till "udda" resmål så tänkte jag att det skulle passa fint att göra en liten projekttråd om min nyförvärvade Volvo som jag ämnar använda i sommar för en roadtrip modell längre.

Upplägg:
Jag och en likasinnad kamrat hade tänkt oss att besöka den ökända staden Murmansk på Kolahalvön i Ryssland. Tanken är att vi åker färja över till Finland, åker längs västkusten för att sedan dyka rakt österut bort till ryska gränsen och sedan i Ryssland styra kosan norrut mot Murmansk. Därefter åker vi hemåt via Norge-Finland och slutligen Sverige. Bil köper vi i Sverige i god tid innan och sen säljer vi den när vi är åter i Sverige igen.

Budget för bilköp+reservdelar: 15 000 kr


Bilen:
Vilken typ av bil vi skulle använda på resan var ganska självklart från början. Den skulle vara billig, rejäl, lättmekad och med tillgång till billiga reservdelar. Vi riktade tidigt in oss på Volvo 2/7/940! Efter en stunds frenetiskt blocketknarkande inhandlades i skrivande stund för en vecka sedan en solblekt Volvo 740 GL -88!

Förutsättningar bilen:
- Inköpspris: 5500kr
- Besiktad till 2020
- Skattebefriad
- B230F/M47
- Tror det är 88b karossen(?)

Brister på fordonet:
- Vibrerande ljud från bromsarna bak vid ansättning av färdbroms
- Handbromsen tar dåligt
- Buckla bakluckan
- Rost i skärmkanter
- Bakluckan behöver nya gasfjädrar
- Oljeläckage oljetråg+ventilkåpa+oljepåfyllningslock
- Oljeläckage Växellåda-Kardan
- Golvet under plastmattan förarplats+vänster baksäte blött
- Bussningar stag mellan bakaxel-kaross dåliga. Behöver bytas.

Budget för reservdelar: 9500 kr

Datum för när resan börjar: 9 Juli 2018

Personliga förutsättningar:
TS: Gillar att skruva men är mer eller mindre grön på att syssla med saker större än motorcyklar. Har gjort enklare bromsjobb på tidigare bilar. Ser tiden fram till resan som ett utmärkt tillfälle att lära sig mer om att skruva med tidigare nämnd bil. Är fast fokuserad på att få den färdig tills det är dags att åka iväg!

Co-driver: Gammal bardomskamrat till TS, bor dessvärre numera långt bort (Sthlm) och kommer inte kunna hjälpa TS överdrivet mycket i själva förberedelsefasen. Därmed ligger mycket på mitt bord vad gäller bilen.


Förhoppningar:
Hoppas kunna sprida lite glädje med mitt projekt till övriga på forumet! Och dessutom hoppas jag självklart att ni kan svara på några av mina frågor som säkert kommer dyka upp varteftersom tiden går!

Nu börjar vi med att lägga upp lite bilder på skönheten sen kommer lite frågor efteråt!
#1244742
Uppdatering 2018-04-15

Okej, blir mycket kaka på kaka här men försöker dela upp mina inlägg såhär i början så det ska bli enklare att följa med vad som händer!

Idag byttes det till sommardäck på bilen. När jag ändå hade av hjulen så passade jag på att ösa på med lite bromsrengöring samt rostlösande på okbulten+luftnipplarna på oken+bromsslangarna+bromssköldsmuttrarna för att vara lite preventiv :)

Beläggen i fram såg faktiskt helt nybytta ut, dock såg det sämre ut i bak. Bromssköldarna är helt sönderrostade på alla fyra hjul.

Utöver däckbyte så städade jag även ur hela bilen och dammsög inuti för att bli av med så mycket skit som möjligt. Rengjorde även bältena i fram samt sätena med någon textilrengöringsspray. Inuti så är bilen faktiskt ganska fräsch! Betydligt fräschare än på utsidan iallafall, haha.

Nya delar beställdes även på vparts:
Bromssköldar bak x2
Bromsskivor bak x2
Bromsbelägg bak x2
Handbromsbackar bak x2
Bromsslang bak x2
Packning oljepåfyllningslock
Packning ventilkåpa
Packning oljetråg
Oljefälla+slang till vevhusventilation

Jag har ju tidigare nämnt att bilen trycker ut motorolja lite här och var. Efter lite sökande på nätet så misstänker jag att vevhusventilationen är tilltäppt. Så min tanke är att plocka ut oljefällan och göra rent den ordentligt (alltså burken under insuget) samt byta den lilla silen + slangen som går ner till burken. Först därefter känns det värt att byta packningar. Tänker börja med att byta packningar till oljelocket och ventilkåpan först och se ifall det håller sig torrt därefter. Oljetråget verkar vara betydligt krångligare att få av så det lugnar jag mig med lite...

Därefter tänkte jag ta hand om bromsarna i bak och se ifall det får missljuden vid inbromsning att försvinna. I övrigt så tar bromsarna bra så jag känner att täta läckage blir mer akut just nu.
#1244744
Uppdatering 2018-04-16

Idag har det åkts på shoppingtur till Biltema och till skroten med varierande framgång!

Var först på skroten för att kolla ifall de hade en hel baklykta V sida då min är sprucken. Icke sa nicke! Och det verkade inte finnas uppe på någon annan skrot heller just nu...ifall någon sitter inne på en hel baklykta V-sida till en 740 -88 så får ni gärna höra av er!

Dessutom så behöver jag få tag på ett antennfäste till bilen. Där antennen ska sitta är just nu bara ett hål. Hittade antennfästet inne i bakluckan men saknar liksom en "mutter" som låster fast fästet i hålet. Själva antennsprötet har jag också.

På biltema så inhandlades det prima alurör då röret till förvärmningen på min bil var helt söndrigt typ. Kanske inte världens viktigaste grej men ifall Volvo ändå har ansträngt sig att designa en sådan funktion så kändes det lika bra att se till att den fortfarande ska fungera som tänkt haha.

Dessutom inhandlades 2 st nya gasfjädrar till bakluckan! Tänker byta dessa när damen kommer hem från jobbet så jag inte vill riskera att få bakluckan farandes i bakhuvudet när jag ligger där och byter..

Var dessutom på AD-bildelar och beställda 2 st nya bussningar till en länkarm (?) som sitter mellan bakaxeln och karossen längsgående liksom. Oklart exakt vad detta stag/länkarm kallas men ifall någon vet så får ni gärna höra av er!

Dock gick det inte att få tag på packbox till växellåda-kardan samt av/påfyllningsplugg till lådan som jag gärna vill ha ett par extra av innan jag försöker mig på att byta detta. Någon som har något tips på vem som sitter inne på mest reservdelar till dessa gamla häckar? Funkar det att gå till Bilia eller blir man utskrattad när man vill ha delar till något så "gammal"? Blev nästan det på skroten iallafall haha!
D24 bränslepump problem

Är inte "hemma" på denna mo[…]

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]