Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1245037
ahmenvafan skrev: tis 17 apr 2018, 15:33
AndreasThn skrev: tis 17 apr 2018, 15:29 Ser ut som kontrollpanelen till en manuell nivåmat, föräldrarna hade det på sin 245 GL -88.
Manuell nivåmat? Vänligen upplys en okunnig! :)
Nivåreglering som man reglerar manuellt.
#1245039
AndreasThn skrev: tis 17 apr 2018, 15:40
ahmenvafan skrev: tis 17 apr 2018, 15:33
AndreasThn skrev: tis 17 apr 2018, 15:29 Ser ut som kontrollpanelen till en manuell nivåmat, föräldrarna hade det på sin 245 GL -88.
Manuell nivåmat? Vänligen upplys en okunnig! :)
Nivåreglering som man reglerar manuellt.
Som i att man ställer stötdämparnas höjd alltså? Låter sjukt glassigt för att vara en 80-tals Svenssonbil må jag säga!
#1245042
ahmenvafan skrev: tis 17 apr 2018, 15:43 Som i att man ställer stötdämparnas höjd alltså? Låter sjukt glassigt för att vara en 80-tals Svenssonbil må jag säga!
Nej men kan ej sänka/höjja bilen, utan likt en automatisk nivåreglering kan man se till att bilen inte säckar ned i bak när man lastar tungt.
#1245044
Nej men kan ej sänka/höjja bilen, utan likt en automatisk nivåreglering kan man se till att bilen inte säckar ned i bak när man lastar tungt.[/quote

Sedär, då har jag lärt mig något nytt! Men hur fungerar den lite mer ingående? Ifall du orkar förklara :) (Nyfiken)
#1245052
Uninium skrev: tis 17 apr 2018, 15:58 Låter som en rolig resa, men ser ingenstans om byte av kamrem&fläktrem. Eller kontroll av hur skicket ser ut att vara.

Sen ett lönnfack för pengar är ju ett måste BildBild
Remmar ska bytas! Samma sak med vattenpumpen också! Dock ligger fokus just nu på att göra rent vevhusventilationen och därefter byta packningar till motorn och packbox till växellådan så de komponenterna är täta innan jag går vidare, sen ska bussningarna till momentstaget också bytas och jag behöver täta golvet från rosthål också...

Jaa du hör att jag har lite att stå i :D Men självklart så är målet att kunna serva bilen ordentligt innan resan! Känns ganska avlägset just nu dock haha!
#1245061
ahmenvafan skrev: tis 17 apr 2018, 12:36 Du tror att det är värmekranen som är boven i dramat alltså? Har kört en vända på en 7-mil nu idag och varierat värmereglaget mellan MAX - MIN och mittemellan, ser inte ut att ha trängt fram någon mer glykol från kranen än vad som syns på bilden innan. Kan det verkligen vara så att den lilla läckan gör hela golvet på förarplats och bakom blött? Tänker att någon tidigare ägare kanske har bytt värmekran efter ett större läckage och det är resterna av det man ser nedanför värmekranen..?

Ifrågasätter inte ditt svar på något sätt, jag vill bara bolla idéer här för att vara helt säker på att jag byter rätt grejer här!

Mvh
Tobias
Din värmekran läcker helt klart, syns på din andra bild att armen där vajern sitter är blöt av kylvätska men det betyder inte att allt vatten kommit därifrån, speciellt inte om du har hål i golvet!
Du får nog börja med att åtgärda golvet och sen din värmekran för läcker gör den, även om det kanske inte är mycket.
Jag upptäckte min läcka i kranen i vintras när vindrutan hade imma på insidan och vid plusgrader fanns det fuktdroppar i nederkant på rutan, men det försvann inte kylvätska så att jag reagerade.
När jag tog bort mattan fram var det väldigt blött, och min värmekran såg bättre ut än din!

Mike

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]