Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gelgamesh
#1244331
Att man inte skall röra något som funkar är en gammal sanning, och jag blev påmind om den idag.

Som en del i en rejäl service skulle jag skifta soppafilter på min 53000-milare som har kassa avgasvärden. (B200F 1993)

Självklart medföljde inga färska brickor med Biltemas filter, och jag fick det inte tätt. När jag sabbade meklampan borde jag kanske tagit kväll, men jag fortsatte utan ljus och under min efterdragning vred jag hela banjon och vred plastslangen mellan pump/filter. För att återställa lossade jag och tog en rörtång för att hålla fast banjon. Vid nästa start strilade det från ett väldigt litet hål som öppnat sig mitt på själva banjon. Har givetvis även sabbat ena kontakten på pumpen också, så det fick bli kväll nu.

Är lite sugen på att "byta allt" nu. Gummislangen på sugsidan är mjuk och fin men resten är antingen sådär eller kass. Rostiga klämmor och lite allmänt vrakigt.

- Vågar man handla sig en billig pump, typ Biltema?
- Finns kopplingar eller kanske banjo+plaststump+koppling mot pump som res.del hos Volvo?
- Allmäna stalltips mottages tacksamt från någon som skruvat där några gånger. Själv hade jag inte rätta handlaget bevisligen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1244444
Jag har Biltemas pump och filter och det funkar bra. Problemet du har är att själva banjonippeln har rostat så där är små nästan osynliga porer i nippeln. En fin plan fil eller en beg. slang med nipplar från skroten mellan pump och filter är lösningen (+ givetvis nya brickor)

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]