- lör 14 apr 2018, 07:09
#1244203
Har blivit med en sorgsen 945 GL -93 av ganska tråkig modell, vit med B200F-motor och 53000 mil på mätaren. Hade inga direkta förhoppningar men den känns faktiskt förvånansvärt fin att köra.
Jag var så listig att jag passade på att bessa den igår då det var fredag den 13:e. Hade tur med bilen. Under var den 99% rostfri och inte en anmärkning på hjulupphängningar, men däremot hade jag tidernas mest nitiske bes.gubbe. Så några idiot-tvåor fick jag men det är en annan femma.
Avgasvärdena var dock dåliga. Fritt ur minnet så var allt lite för högt utom CO2 på tomgång som klarade sig precis.
Har shoppat loss på soppafilter, olja/filter, luftfilter och tändstift och tänkte ge den en service då oljan är kolsvart och bilen i allmänhet var väldigt eftersatt.
Har inte läst ut felkoder ännu. Men vad som gjorde mig förbryllad var att den hade två stycken felkodsdosor. Min 245:a med B230F (90) har ju bara en... Varför har jag två och vilken gör vad?
Vet inte vad ni tycker men jag köpte Biltemas 20w-50w-olja för "klassiker" mest för att jag sett hur det kan vara till hjälp med slitna motorer, och bilen står ändå i varmgarage om det nu blir fråga om vinterkörning. Min tanke var väl att hjälpa till med ev. oljeförbrukning som busar med HC´n.
Vad är annars era teorier? Mina gissningar är antingen Lambda eller dåligt soppatryck då bränslefiltret såg väldigt gammalt ut. Tycker dessutom att det finns lite av en tvekan vid acceleration samt att den har lite lite bättre kraft på lägre gas uppåt i varvtalet. Lite som en känsla av att den går för magert.
Vakuumslangar ser vid en snabbkoll friska ut. Och tomgången sjunker något vid pumpbromsande på tomgång, men visst, den hade ju hygglig CO på tomgång.
Hatar anm. på avgasvärden. Man kan ju liksom bara greja och hålla tummarna om man inte har egen mätutrustning. Och att åka till bes. och få höra att "nä, det här får du nog kolla vidare på" är inte jättebra för humöret.
Vad tror ni?
Jag var så listig att jag passade på att bessa den igår då det var fredag den 13:e. Hade tur med bilen. Under var den 99% rostfri och inte en anmärkning på hjulupphängningar, men däremot hade jag tidernas mest nitiske bes.gubbe. Så några idiot-tvåor fick jag men det är en annan femma.
Avgasvärdena var dock dåliga. Fritt ur minnet så var allt lite för högt utom CO2 på tomgång som klarade sig precis.
Har shoppat loss på soppafilter, olja/filter, luftfilter och tändstift och tänkte ge den en service då oljan är kolsvart och bilen i allmänhet var väldigt eftersatt.
Har inte läst ut felkoder ännu. Men vad som gjorde mig förbryllad var att den hade två stycken felkodsdosor. Min 245:a med B230F (90) har ju bara en... Varför har jag två och vilken gör vad?
Vet inte vad ni tycker men jag köpte Biltemas 20w-50w-olja för "klassiker" mest för att jag sett hur det kan vara till hjälp med slitna motorer, och bilen står ändå i varmgarage om det nu blir fråga om vinterkörning. Min tanke var väl att hjälpa till med ev. oljeförbrukning som busar med HC´n.
Vad är annars era teorier? Mina gissningar är antingen Lambda eller dåligt soppatryck då bränslefiltret såg väldigt gammalt ut. Tycker dessutom att det finns lite av en tvekan vid acceleration samt att den har lite lite bättre kraft på lägre gas uppåt i varvtalet. Lite som en känsla av att den går för magert.
Vakuumslangar ser vid en snabbkoll friska ut. Och tomgången sjunker något vid pumpbromsande på tomgång, men visst, den hade ju hygglig CO på tomgång.
Hatar anm. på avgasvärden. Man kan ju liksom bara greja och hålla tummarna om man inte har egen mätutrustning. Och att åka till bes. och få höra att "nä, det här får du nog kolla vidare på" är inte jättebra för humöret.
Vad tror ni?