Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gelgamesh
#1244203
Har blivit med en sorgsen 945 GL -93 av ganska tråkig modell, vit med B200F-motor och 53000 mil på mätaren. Hade inga direkta förhoppningar men den känns faktiskt förvånansvärt fin att köra.

Jag var så listig att jag passade på att bessa den igår då det var fredag den 13:e. Hade tur med bilen. Under var den 99% rostfri och inte en anmärkning på hjulupphängningar, men däremot hade jag tidernas mest nitiske bes.gubbe. Så några idiot-tvåor fick jag men det är en annan femma.

Avgasvärdena var dock dåliga. Fritt ur minnet så var allt lite för högt utom CO2 på tomgång som klarade sig precis.

Har shoppat loss på soppafilter, olja/filter, luftfilter och tändstift och tänkte ge den en service då oljan är kolsvart och bilen i allmänhet var väldigt eftersatt.

Har inte läst ut felkoder ännu. Men vad som gjorde mig förbryllad var att den hade två stycken felkodsdosor. Min 245:a med B230F (90) har ju bara en... Varför har jag två och vilken gör vad?

Vet inte vad ni tycker men jag köpte Biltemas 20w-50w-olja för "klassiker" mest för att jag sett hur det kan vara till hjälp med slitna motorer, och bilen står ändå i varmgarage om det nu blir fråga om vinterkörning. Min tanke var väl att hjälpa till med ev. oljeförbrukning som busar med HC´n.

Vad är annars era teorier? Mina gissningar är antingen Lambda eller dåligt soppatryck då bränslefiltret såg väldigt gammalt ut. Tycker dessutom att det finns lite av en tvekan vid acceleration samt att den har lite lite bättre kraft på lägre gas uppåt i varvtalet. Lite som en känsla av att den går för magert.

Vakuumslangar ser vid en snabbkoll friska ut. Och tomgången sjunker något vid pumpbromsande på tomgång, men visst, den hade ju hygglig CO på tomgång.

Hatar anm. på avgasvärden. Man kan ju liksom bara greja och hålla tummarna om man inte har egen mätutrustning. Och att åka till bes. och få höra att "nä, det här får du nog kolla vidare på" är inte jättebra för humöret.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1244931
Gelgamesh skrev:Avgasvärdena var dock dåliga. Fritt ur minnet så var allt lite för högt utom CO2 på tomgång som klarade sig precis.
Gammal motorolja kan mycket väl ge höga värden på CO och HC. Är Lambdavärdet högt är det (ofta) läcka på avgasröret efter katalysatorn. Är övriga värden också höga kan det vara en läcka på avgassidan före katen. På bilar med Lambdasond är det väldigt viktigt att det inte kommer in "tjyvluft" på insugssidan och inget läck på avgassidan. Är där en läcka på avgassidan så det kan läcka ut avgaser, kan det också "dra in" friskluft vid vissa tillfällen och det stör Lambdasonden
av Gelgamesh
#1245482
Har servat med stift, 20w-50w-olja+filter, luftfilter och bensinfilter. Som "tack för hjälpen" dog nog förpumpen då. Så det skall jag kolla. Frågan är om en kass förpump kan påverka avgasvärden? Den har ju en antydan till tvekan vid högre belastning. Och tack för tipset med avgasläck. Skall kolla ordentligt. Det låter trots allt som att det kan vara någon minimal läcka.

En annan fråga. Jag tänkte läsa ut felkoder imorgon, men jag blev lite paff när jag såg TVÅ "blinkomater". Och båda såg anslutna ut. Är det något lattjo eller original?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1245534
Det är original, bl.a SRS-systemet är i den som är märkt B
av Gelgamesh
#1245563
Man tackar. Min bil har inga airbags men jag gissar att den fick läsaren ändå. Kanske behövs till bältessträckarna...

Skulle precis mäta upp om jag hade förbrukning över säkring 11 (förpumpen) men började med att rycka säkringen under gång. Lät som att min nya Biltemapump (Som låtit lite ansträngd) lät MINDRE ansträngd när jag ryckte förpumpens säkring. Får anta att iaf något händer i den där förpumpen eller att den kanske låter illa och lyckas fortplanta ljudet så att man skall tro att det är huvudpumpen.

Lite förvirrad nu. Återkommer med om jag är mer eller mindre förvirrad när jag fördjupat mig i förpumpens egenheter.

Ganska starkt jobbat av en 940 att ge känslan av exotiska fel hos en Citroënentusiast.
av Gelgamesh
#1245570
Ja förpumpen går hursomhelst. Den drar ca 4,5 Ampere vilket kanske känns lite mycket, men när jag använder ett verktyg som stetoskop på locket till tankarmaturen så hör jag bara ett friskt surr, när säkringen är monterad.

-Säkring 11 är ju även till förvärmning av lambdagivaren så kanske ökade den förbrukningen? Har läst någonstans att pumpen skall dra ca två Ampere.
av NilsO
#1245636
Om du skriver vad alla fyra avgasvärdena faktiskt var kan du nog få lite mer konkreta tips. Uteblivet oljebyte påverkar normalt INTE avgasvärdena på dessa bilar. (Alltså 740/940 med katalysator – på förgasarmotorerna kan det nog vara annorlunda.)

Hög HC-halt pga oljeförbrukning är inte heller ett problem som drabbar dessa.

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]