Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Énrico
#1243160
Har en 940 ltt som hackar när jag trycker full gas,
det som är gjort är att jag har chippat tändning/bränsle (Joacim Lundahl) och har ställt upp laddtrycket till 0.7 bar.

Den rycker inte våldsamt men det känns och hörs. Det låter ungefär som att den inte får någon bensin
eller som om det skulle vara fuelcut pga för högt laddtryck även fast det ej finns.

Blir ju brydd eftersom den laddar ju ungefär lika som en fulltryckare.

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1243180
Det första jag skulle göra är att byta tändstift för att utesluta dessa. Du kan ju också prova att stänga gapet lite på stiften.
Användarvisningsbild
av Énrico
#1243196
Ska in på mekonomen idag, köper tändstift, bränslepump och filter så att man kan utesluta det också.

Vad ska man ha för gap då? Har läst om 0.7 men har aldrig sett någon som vet exakt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1243326
Gapet beror på kompressionstrycket, och kraften i tändsystemet . Om man kör med standard (eller gamla) tändstift kan gapet vara för stort. Man bör kolla varje stift man "stoppar i" motorn. Vissa tändstift för moderna motorer kan ha 1,1 - 1,2 mm (kanske ännu mer ibland). Börja med dom du har och minska gapet någon 10-ondel och se om det märks någon skillnad. Har stiften suttit i länge kan avståndet vara större ön det ska vara. Så fort man börjar "mixtra" med något i en motor är det något annat som "säger ifrån". 0,7 mm är en bra utgångspunkt om det är standard tändstift, ska du ha Idrium så bruka dom vara 1,1 mm, och det kan vara för mycket för din motors tändsystem
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]