Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1242864
Volvo 945 1996 (ej inbyggd diodfelkodsläsare)
Ratten satt ett hack fel på sina splines. Batteripol togs av. Tog loss airbagsladden i samband med rattjusteringen.
Allt återmonterades. Möjligtvis kom batteripolen åt batteriet i något läge när airbagsladden var borttagen.
Nu vill ej SRS (airbag) lampan slockna = går ej genom besiktningen.

Måste man ha en specialfelkodsläsare (OBD2 funkar ej på 940) för att släcka lampan ?
Jag har byggt en felkodsläsare av diodtyp (monteras i kontakt i lådan mellan stolarna) men den verkar bara
kunna läsa tändning och bränsle. Tyvärr inga koder från SRS.

Hur att göra ? Är det någon felkod som måste släckas för att lampan skall sluta att lysa ?
#1242927
Du får nog åka till Bilia och släcka lampan.

Jag bytte själv kontaktrullen till min airbag på en 965 97´a men lampan slocknar inte automatiskt på nyare modeller och vad jag vet så finns inga felkod läsare att köpa som släcker kontrollampor på nyare modellerna. Bilia släckte lampan gratis åt mej på 2 minuter men hade varit där mkt tidigare av andra orsaker.
#1242965
Ja, man behöver tyvärr en speciell felkodsläsare för att släcka SRS-lampan på 940 årsmodell 96–98.

En läsare som klarar SRS på sena årsmodeller av 960 och 850/V70 bör också klara SRS på 940 årsmodell 96.

Jag vet ingen läsare man enkelt kan köpa som klarar detta. Så enklast är nog att åka till en Volvoverkstad eller liknande.

(Om ratten står snett när bilen går rakt fram beror det normalt inte på att ratten sitter fel utan på att styrlederna är feljusterade. Lösningen är då att justera styrlederna, dvs göra en hjulinställning, inte att lossa ratten. Du kanske vet det, men jag skriver det i förebyggande syfte, om någon annan läser tråden i framtiden, så de inte tar bort ratten i onödan. :) )
#1243473
Tackar för infon !
Jag var förbi Bilia idag. De hade inte tid att koppla in sitt instrument. Dessutom menade de att lampan slocknar av sig själv om systemet är helt
trots att systemet tidigare varit igång utan inkopplad airbag.
De trodde istället att kontaktrullen gått sönder och orsakade att SRS (airbag) lampa nu ej slocknar.
Jag drog ju bara bak ratten 2-3 cm för att byta "hack" vid rattjusteringen så det vore konstig om kontaktrullen krokande av detta.
Stön - min 945'a från 1991 hade ju inte airbag - varför sålde jag den ?
#1243483
Man kan bygga en egen felkodsläsare, eller använda en multimeter. Kolla vad som står under Tips&Trix eller vad den nu heter :oops: Sök även på nätet. 940 efter -95 har kvar samma system som äldre modeller, men diagnostikboxen är ersatt med ett OBD uttag. Har aldrig behövt kolla på en så ny bil :roll: , men jag skaffade grejer till att bygga en. Kompisen sålde dock sin V40 -99 innan jag byggt den. Den ska funka på 850 och tidiga S och V70 också. Vet dock inte om den funkat på V40-in (tror det var Siemens styrsystem). Man kan släcka felkoder genom att lyfta en av batterikabelskorna i typ 10 minuter. Om lampan tänds direkt när du startar bilen efter detta är det avbrott till någon givare, troligen då spiralen vid ratten.
#1243493
TSE skrev:Tackar för infon !
Jag var förbi Bilia idag. De hade inte tid att koppla in sitt instrument. Dessutom menade de att lampan slocknar av sig själv om systemet är helt
trots att systemet tidigare varit igång utan inkopplad airbag.
De trodde istället att kontaktrullen gått sönder och orsakade att SRS (airbag) lampa nu ej slocknar.
Jag drog ju bara bak ratten 2-3 cm för att byta "hack" vid rattjusteringen så det vore konstig om kontaktrullen krokande av detta.
Ja, alltså... det beror på. Om ratten sitter fel i förhållande till styrväxeln, så kan ratten nu vridas för mycket åt ena hållet. Och då kan man tänka att rullen går sönder. Sen är det klart att man kan råka sätta dit rullen fel också.

Hur vet du egentligen att ratten satt fel från början? Som jag skrev ovan, så betyder det att ratten står snett när bilen går rakt fram oftast inte att ratten sitter fel. Och vice versa – att ratten står rakt när bilen går rakt fram betyder inte att ratten sitter rätt på splinesen! (Ursäkta om det upplevs som att jag ifrågasätter, men det där med ratten verkar missförstås av många :) .)

Jag är inte säker på att Bilia har rätt i att felkoden inte måste återställas. Låt dem först prova att nollställa, eller se vilken felkod det är om den återkommer. Då vet du om du måste göra något åt rattrullen. Det finns en ganska bra tråd om hur man monterar rattrullen (nog faktiskt mer beskrivande än Volvos verkstadsbok) skriven av signaturen "Erikn" på forumet. Du kanske läst den, gör annars det.
lennarte skrev:Man kan bygga en egen felkodsläsare, eller använda en multimeter. …
Det fungerar inte för SRS på årsmodell 96–98.
#1243525
NilsO skrev:
lennarte skrev:Man kan bygga en egen felkodsläsare, eller använda en multimeter. …
Det fungerar inte för SRS på årsmodell 96–98.
Ok, då vet jag det.
Har nämligen kollat felkoderna på en jobbarkompis (hans 945-a) med diagnostikboxen och då tänkte jag att det var samma som det är på tänd och bränsleboxen.
Dom har bytt tändlåset på denna 945-a och efter det har SRS-lampan börjat lysa. Den började inte medetsamma, utan typ 14 dagar efter. Men den visar felkod på avbrott till ratten (kommer inte ihåg koden). Men den går inte att nolla, den kommer tillbaka direkt. Har hittat en 945 som ska skrotas och fått lov att ta spiralen från den, något att tänka på när man monterar bort den?? Ha aldrig gjort det innan. Bilen ha stått ett par år så den kanske redan har "murknat" eller något sådant
#1243607
TSE skrev:Tackar för infon !
Jag var förbi Bilia idag. De hade inte tid att koppla in sitt instrument. Dessutom menade de att lampan slocknar av sig själv om systemet är helt
trots att systemet tidigare varit igång utan inkopplad airbag.
De trodde istället att kontaktrullen gått sönder och orsakade att SRS (airbag) lampa nu ej slocknar.
Jag drog ju bara bak ratten 2-3 cm för att byta "hack" vid rattjusteringen så det vore konstig om kontaktrullen krokande av detta.
Stön - min 945'a från 1991 hade ju inte airbag - varför sålde jag den ?
Slappt och okunnigt av Bilia där... Kontaktrullen är lång nog jo.
Min kontaktrulle var av enligt felkod hos Bilia, beställde en ny lös och installerade själv hemma, SRS lampan slocknade sen inte av sej själv...åkte till Bilia(nyöppnade här då) som äntligen fått in en felkod läsare för dessa bilar..(väntat länge och dom hade väl hoppats slippa ta in en dyr läsare för dessa enstaka bilar)...servicekillen hoppade in och pluggade in den och släckte SRS lampan. Jag hade tydligen kopplat kontaktrullen rätt. :) Mätte på den gamla och den var mkt riktigt av.
Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Hej alla Volvovänner. Jag har en 745 -90 med[…]