Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1243781
Re: Gåtfullt motorstopp i 110 km/h#1230580


By NilsO -  sön 04 feb 2018, 16:05








¨Om motorn stannar men bara avgasreningslampan tänds, så tyder det på ett fel i generatorn eller kretsen mellan generator och instrumenthus. Kontrollamporna är kopplade så att de flesta av dem alltid tänds när motorn (snarare generatorn) står stilla. På en bil med manuell växellåda fortsätter ju motorn att snurra så länge växeln ligger i, och då tänds inte kontrollamporna. Men det framgår inte riktigt vad som faktiskt hände (inte lätt att lista ut heller sådär i farten, på motorvägen).

Men om det händer igen, lägg ur växeln och låt bilen stanna utan att slå av tändningen. Om då motorn står stilla och bara avgasreningslampan lyser så är det ganska säkert ett fel som har med generatorn och laddningen att göra.¨

Läste detta på en annan tråd, undrar om det är så med min 740??
Bökigt är det iaf
#1243799
MaBl1103 skrev:efter det stoppet lyser lambdalampan konstant. Bytte vevaxelgivare efter detta men felet kvarstår.
Du måste alltså "nolla" felkoderna/felkoden innan lampan slocknar. Då kan du skriva upp vilka felkoder du har.
#1243866
Felkoder bränsle
1-2-1 Fel i signal från luftmassmätaren
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas

Felkoder tändning
1-4-4 Lastsignal saknas

Detta är vad jag fick fram, konstigt av mecken att säga att det inte fanns några.
Nu har jag nollställt så jag får se vad den säger imorrn när jag kommer till jobbet.
Tack för all input så här långt. Värdefullt
#1243940
Om du har glapp/dålig kontakt i folien (ganska vanligt på 740 -91 och -92) på baksidan på hastighetsmätaren kanske det kan förklara 3-1-1. Hade du inte problem med hastighetsmätaren också??
[i]3-1-1 = Hastighetssignal
Villkor:
Om motorvarvtalet är över 2100 rpm, lastsignalen motsvarar dellast och styrenheten inte får någon signal från hastighetmätaren under 8 sekunder sätts felkod.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledning från kombinationsinstrumentet
Avbrott eller kortslutning till jord i ledning mellan kombinationsinstrumentet och givaren.
Felsymptom:
Tomgångsproblem.
1-2-1 = Luftmassamätarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från luftmassmätaren till styrenheten är felaktig eller saknas, får styrenheten ingen information om hur mycket luft som passerar in till motorn. Informationen behövs för att rätt bränslemängd ska sprutas in. Styrenheten sätter felkod och går in i ett nödprogram med fasta insprutningstider för att bilen ska gå att köra.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller luftmassmätaren.
Felsymptom:
Olika typer av körbarhetsproblem, hög bränsleförbrukning.[/i]
Sedan kommer det intressanta
[i]1-4-4 = Lastsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1–4–4.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
LH 2.4 styrenhet defekt.
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång.[/i]
Dessa förklaringar finns i tråden [b]HOW TO: LÄSA UR FELKODER![/b] under rubriken [b]Vanliga Frågor (FAQ)[/b]. Där finns dessa förklaringarna på alla felkoderna
#1244001
Börja med jordkablarna på insuget. 8 mm skruvarna som håller fast bränsleröret jordar alla givare som är kopplade till boxarna. Dom kablarna är "bara" klämda fast och brukar ibland lossna (inte så dom släpper helt) så det blir dålig kontakt. Ser det misstänkt ut så löd fast kablarna i kabelskorna. Även effektsteget till tändsystemet jordas i någon av dessa. Sedan finns det 2 jordpunkter till i motorrummet, på innerskärmen bakom strålkastarna. Höger sida jordas spridarreläet.
#1244603
Har rengjort och 556:at alla jordkablar plus de jordpunkter bakom strålkastarna, problemet kvarstår. Kollade även luftmassemätaren, höll för innan mätaren med motor igång och då borde väl motorn lagt av eftersom den inte får någon luft?? Undrar om den tjuvar luft från egr ventilen??? *Suck*
#1244661
Har du verkligen EGR på den?? Om det skulle läcka från en EGR ventil skulle det bli felkod på det. Jag tror inte EGR fanns på Svenska 740 över huvud taget, kom på 940 omkring -94. Är det bytt motor???
Håller du för bör den åtminstone gå ordentligt mycket sämre i alla fall. Annars när man kolla om motorn tar tjyvluft så kan man klämma åt en av slangarna till eller från tomgångsventilen. Då ska motorn stanna eller åtminstone sjunka ordentligt i varv. Om du har EGR så har du också PulsAir som kan krångla (sitter på 940)

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger p&ari[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]