Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
#1242377
Hej, Vad innebär exakt att expansionskärlet läcker? Är det själva kärlet som är spruckit? Eller är det de 2 slangarna som utgår från kärlet som är spruckna? Eller båda?
av Rådlös
#1242408
Det beror ju på vem som har uttalat sig. Är det du själv? Är det någon verkstadsmekaniker? Är det någon bilkunnig bekant? Är det någon på Bilprovningen? Du måste nog fråga vederbörande vad som egentligen menas eller kolla själv. Det är svårt att göra så här på distans och utan att ha sett bilen.
av sicnarf
#1242432
Jag skulle suga upp all vätska från kärlet och sedan inspektera det tomma kärlet själv. Det kan inte vara svårt att inspektera det med hjälp av en ficklampa. Och läcker kärlet pga spricka så bör den vara blöt på utsidan efter en 30 minuters körning. Känn med fingrarna hur det känns. Vad gäller de 2 slangarna, så ser man lätt om dessa är spruckna eller inte spruckna. Det är lite märkligt att du ställer en sådan fråga till oss. Du borde kunna svara lätt på din fråga. Kan också vara så att locket kan läcka.
av bilman
#1242566
Tackar för alla svaren! Kylarvätskan sjunker mycket i min 940. Kylaren är bytt, även ett rör som går via torpedväggen som upptäcktes vid provtryckning. Ändå måste jag fylla på då och då. Alltså tvungen att ställa frågan. Hört att provtryckning inte alltid visar var läckaget är om läckaget sker vid lång och hårdkörning. Fick jag tips av en bekant som känner en som en verkstad hade sagt till honom att det är expansionskärlsläckage. Bra tips från sicnarf! Ska ta och undersöka kärlet och området runt om. Köper gärna ett nytt kärl om jag VET att det är kärlet som läcker. Hoppas att det inte är smygläckage vid lång och hårdkörning.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1242569
Troligen locket som inte håller tätt (eller övertrycksventilen i locket). När du stänger av motorn kan du lyssna om det pyser ut genom locket.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]