Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
#1242126
Höger tröskel är rostig. Vet ej om jag kan ge mig på detta själv, eftersom jag saknar garage, men ifall, så tror jag att jag byeter hela tröskeln, o inte lappar o lagar. Såg att Mekonomen hade tröskel för ca 500kr. Hittade denna länk : https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=3990920
Här byter man också tröskel. Går det att lägga den nya tröskeln direkt på den gamla eller måste man skära bort exakt den plåt som man har tänkt att sedan lägga på? ...kan annars tänka mig det blir svårt stänga dörrarna om plåten byggs upp för mycket.

Vilken typ av plåtskärare och svets?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1242159
Vinkelslip (125 mm skiva), en stiftslip med skiva (50 - 75 mm skiva), hammare och huggmejsel kommer man långt med. Både kap och slipskivor löser det mesta. Tänk bara på att allt gammalt från den borttagna delen ska bort och det ska slipas plåtrent där du ska svetsa. På ställen där den nya möter det gamla brukar jag böja in den gamla plåten så det blir en liten "överlappning" där du svetsar. Med MIG-svets med skyddsgas är det mer eller mindre omöjligt att svetsa utomhus, gasen "blåser bort" lätt. Kanske är bättre med en MIG med rörtråd, men en sådan har jag aldrig använt. Svetsa men många kortet (punkta) svetsar (gärna genom i den nya plåten borrade hål) tills allt sitter fast, sedan svetsar man (på en del ställen) färdigt.
av Arne
#1242299
Här byter man också tröskel. Går det att lägga den nya tröskeln direkt på den gamla eller måste man skära bort exakt den plåt som man har tänkt att sedan lägga på? ...kan annars tänka mig det blir svårt stänga dörrarna om plåten byggs upp för mycket.

Man kan inte lägga den nya tröskeln på den gamla då du får problem med passformen det blir inte bra och rosten kommer att fortsätta att äta upp den nya tröskeln.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1242435
Man kan borra ur dom gamla svetspunkterna också, dom blir sällan helt urborrade men det blir lättare att hugga loss dom.
BlåVolvo skrev:Toppen tack för info.
Vinkelslip för att kapa, och stiftslip för att slipa ner svetsfogarna?
Både ja och nej. Du får anväda både kap och slip på båda. Jag har en tryckluft hammare (kräver mycket luft), men numera anväds det nog plasmaskärare. Även på (mer avancerad) hobbynivå. Har inte behövt laga rost på mina bilar sedan jag fick 740-in (helgalvad kaross)
När du kapar bort det gamla så lägg den nya tröskeln ovanpå och rita streckdär hur ska kapa, sedan kapar du flera centimeter från strecket och "finputsa" flera gånger tills det är några mm överlappning kvar som du "böjer in". Det finns speciella "karosseri" verktyg som underlättar men det funkar med "vanlig" hammare och polygrip. Dock krävs nog några "svetstänger" som extra hönder. Typ sådana här,
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ts-150036/
Sedan finns det "supertunna" kapskivor ( 0,8 mm) som är "super" att använda. Även en tunnare huggmejsel ör också bra att ha,
https://www.esska.se/esska_se_s/Slitcs- ... 22260.html
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]