Sida 1 av 1
Utväxling bakaxel på diesel
Postat: ons 28 mar 2018, 19:08
av Notna
Någon som vet vilken utväxling det brukar sitta på 7/940 dieslar?
Re: Utväxling bakaxel på diesel
Postat: fre 30 mar 2018, 20:36
av Arne
Dieseln varvar onökigt mycket tycker jag. På min 940 TIC Diesel varvade den 2700-2800 rpm vid 110 km/h. Vet inte utväxlingsförhållandet på bakaxeln.
Re: Utväxling bakaxel på diesel
Postat: fre 30 mar 2018, 22:43
av frasse4
Tror inte det gjordes någon skillnad på dieslarna. De gamla förkammar D24orna varvade ju i alla fall 5500 rpm. I min fickdatabok är det samma utväxling på ZF22 på bensin och diesel och sedan finns 4 olika bakaxelutväxlingar.
Re: Utväxling bakaxel på diesel
Postat: lör 31 mar 2018, 07:28
av Notna
Tänkte prova en 3:31 axel för o se om de blir lite bättre, då jag knappt kan köra i 80mk/h haha
Re: Utväxling bakaxel på diesel
Postat: sön 01 apr 2018, 09:56
av Arne
Ja, en 3:31 axel borde sänka motorvarvtalet.
Re: Utväxling bakaxel på diesel
Postat: mån 11 jun 2018, 22:29
av Bonnen78
Hej.. Jag bytte på min d24 tic. Från 3.73 till 3.31. Blev väldigt bra. Visst blev den lite segare men man kunde ju ligga gott i 120-130 sen på motorväg. Du får va noga med att få tag på en axel för abs bil om du har abs på din.. eller tvärt om.
Lycka till!

Re: Utväxling bakaxel på diesel
Postat: tis 12 jun 2018, 08:51
av lennarte
I och med att det finns elektrisk hastighetsmätare på alla 7/900 modeller och på alla nyare 200 modeller så spelar det ingen roll eftersom det är samma givare till h-mätare och ABS. Dock måste man se upp med före och efter 1988/89, då ändrades tandningen från 12 till 48 "kuggar" i bakaxeln. Så kolla på kåpan på bakaxeln, är det aluminium är det 48 kugg. och är det plåt så är det 12. Är inte riktigt 100 säker på detta med kåpor, men i alla fall dom jag sett efter -88 har aluminiumkåpa
Re: Utväxling bakaxel på diesel
Postat: ons 13 jun 2018, 08:20
av Notna
men 3:31 satt väl aldrig på 740?
Det är väl bara klippa kransen så det blir "större hål" om man skulle få en med fler?
Re: Utväxling bakaxel på diesel
Postat: ons 13 jun 2018, 12:37
av lennarte
Notna skrev:men 3:31 satt väl aldrig på 740?
Tror den satt på en del modeller med automatlåda, är dock inte "bombsäker"
Notna skrev:Det är väl bara klippa kransen så det blir "större hål" om man skulle få en med fler?
Stämmer att det går att göra så . D.v.s om man sätter en nyare axel på en äldre bil. Tvärt om så kan man (kunde i alla fall) köpa en ny krans och "trä runt" och svetsa ändarna. Har dock aldrig gjort det själv.