Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Arne
#1242082
Dieseln varvar onökigt mycket tycker jag. På min 940 TIC Diesel varvade den 2700-2800 rpm vid 110 km/h. Vet inte utväxlingsförhållandet på bakaxeln.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1242118
Tror inte det gjordes någon skillnad på dieslarna. De gamla förkammar D24orna varvade ju i alla fall 5500 rpm. I min fickdatabok är det samma utväxling på ZF22 på bensin och diesel och sedan finns 4 olika bakaxelutväxlingar.
av Bonnen78
#1254429
Hej.. Jag bytte på min d24 tic. Från 3.73 till 3.31. Blev väldigt bra. Visst blev den lite segare men man kunde ju ligga gott i 120-130 sen på motorväg. Du får va noga med att få tag på en axel för abs bil om du har abs på din.. eller tvärt om.
Lycka till! :P
Användarvisningsbild
av lennarte
#1254470
I och med att det finns elektrisk hastighetsmätare på alla 7/900 modeller och på alla nyare 200 modeller så spelar det ingen roll eftersom det är samma givare till h-mätare och ABS. Dock måste man se upp med före och efter 1988/89, då ändrades tandningen från 12 till 48 "kuggar" i bakaxeln. Så kolla på kåpan på bakaxeln, är det aluminium är det 48 kugg. och är det plåt så är det 12. Är inte riktigt 100 säker på detta med kåpor, men i alla fall dom jag sett efter -88 har aluminiumkåpa
Användarvisningsbild
av lennarte
#1254703
Notna skrev:men 3:31 satt väl aldrig på 740?
Tror den satt på en del modeller med automatlåda, är dock inte "bombsäker"
Notna skrev:Det är väl bara klippa kransen så det blir "större hål" om man skulle få en med fler?
Stämmer att det går att göra så . D.v.s om man sätter en nyare axel på en äldre bil. Tvärt om så kan man (kunde i alla fall) köpa en ny krans och "trä runt" och svetsa ändarna. Har dock aldrig gjort det själv.
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]