Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1241679
Hej! Pärlan mår inte bra. Läste av felkoderna nyss o de visade 2-3-2 i uttag nr 2 samt 2-4-1 i uttag nr 6, dvs både lambda o EGR. Har dessa två nåt samband? Att det "automatiskt" blir följdfel på EGR om lambdan är på väg att ge upp (vilket jag vet att den är). Var ju hela friden ska jag börja leta o ffa. Var sitter EGRen?
Bilen ska servas nu i påsk, är regelbundet servas sen ny (vet detta med säkerhet då den varit i familjen sen den var ny) o har knatat 46500 mil.
Tacksam för tips!
#1241703
2-3-2 kan vara vad som helst som rör regleringen av blandningen mellan luft och bränsle, t ex luftläckage orsakat av att någon slang hoppat loss eller spruckit, så det går att kolla upp.

2-4-1 får man när det är något fel på EGR-flödet, för stort eller för litet. När jag fick detta på min bil så nollställde jag koderna och felet kom inte tillbaka. Men kanske kan det i ditt fall hänga ihop med ett ev luftläckage som orsakar 2-3-2?
#1241876
Rosthål på EGR-röret, dvs det som går från grenröret och bakom motorn till EGR-ventilen under insuget, skulle kanske kunna ge båda felkoderna samtidigt. Det är en spekulation, jag vet inte om det gör det i verkligheten.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]