Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1241319
Någon som har en idé på vart felet kan vara. Prövar starta bilen och direkt den tänder och vill starta så försvinner all ström och alla instrumentlampor är släckta på tändning när jag släpper nyckeln.

Vrider jag av nyckeln så lyser taklampan, när jag vrider till tändning igen så slocknar taklampan och all instrumentering är fortfarande svart. Väntar jag en halvminut så funkar det att dra igen, men direkt den tänder händer samma sak.

Det är ju uppenbart kortslutning nånstans men frågan är var. Finns det någon som råkat ut för samma problem som kanske kan ha nåt tips?
Tändningslås? Släpvagnskontakt?

Kan tillägga att den tidigare dött och hoppat igång igen nån gång när man kört i stygga hålor
#1241332
Inte kortslutning, men dålig kontakt någonstans. börja vid batteriet och kolla alla anslutningar, både + och -. Att taklampan tänds kan säkert vara ett jordfel någonstans. Under motorn är ett känt ställe för problem med jordkabeln mellan batteri och motor/kaross. Likaså på + kabelskon sitter 1, 2 och ibland 3 kablar förutom den grova till startmotorn. Dessa kablar kan bli lösa om man inte är försiktig och gör rätt när man spänner fast batterikabelskon. Dessa kablar (röda c:a 10 mm²) går till elcentral, tändlås och till diverse originalmonterad extra utrustning (typ ABS och liknande). Kan även vara slitet/glappkontakt i själva tändlåset. "FK" motorn var inte original i -89 års modell, hur är ombyggnaden gjord? Finns det några "tveksamheter" i ombyggnaden och/eller skarvade kablar och liknande som kan "strula"??
#1241467
lennarte skrev:Inte kortslutning, men dålig kontakt någonstans. börja vid batteriet och kolla alla anslutningar, både + och -. Att taklampan tänds kan säkert vara ett jordfel någonstans. Under motorn är ett känt ställe för problem med jordkabeln mellan batteri och motor/kaross. Likaså på + kabelskon sitter 1, 2 och ibland 3 kablar förutom den grova till startmotorn. Dessa kablar kan bli lösa om man inte är försiktig och gör rätt när man spänner fast batterikabelskon. Dessa kablar (röda c:a 10 mm²) går till elcentral, tändlås och till diverse originalmonterad extra utrustning (typ ABS och liknande). Kan även vara slitet/glappkontakt i själva tändlåset. "FK" motorn var inte original i -89 års modell, hur är ombyggnaden gjord? Finns det några "tveksamheter" i ombyggnaden och/eller skarvade kablar och liknande som kan "strula"??
Installationen av motor och el är såvitt felfri, ser ut att vara från fabrik. Alla jordkablar i motorrummet är kontrollerade och även dom vid bränsleboxen. Jag kan tillägga att jag har innan detta haft problem med att bilen har varit trögstartad och när man kört den så har den pendlat mellan 3 och 4 cylindrar. Felet till detta tror jag är en dålig spridare efter diverse felsökning, har svårt att tro att dessa fel är relaterade.

Bilen har stått på parkeringen i några veckor då jag letat spridare så när jag skulle starta den och åka till garaget häromdagen så betedde den sig såhär. Den har aldrig varit sån tidigare, förutom då när man kört i nån håla att den dött så man ser alla varningslampor tändas för att sen rulla igång igen. Men aldrig annars.

Att taklampan tänds är inget fel, det är korrekt, har haft dörren öppen, glömde tillägga det. MEN när detta felet kommer så instrumentet svartnar så gör även taklampan det när jag vrider nyckeln ifrån I-II. Precis som att något som har med tändningsström att göra kortsluter all el om du förstår hur jag menar

Jag har bytt batteri och gjort rent batteriklämmorna och även kollat alla jordpunkter som tidigare sagt, förutom dom inne i bilen på vänster sida.
#1242092
MentuM skrev:Vrider jag av nyckeln så lyser taklampan, när jag vrider till tändning igen så slocknar taklampan och all instrumentering är fortfarande svart.
Just detta fenomen har jag varit med om ett antal gånger under åren (även på den tiden jag jobbade som bilmek) och det har varit dålig kontakt på batteriet och/eller i någon anslutning till batteriet. Kan I.f.s vara i batteriet också (ha varit med om det också), men det är nog inte vanligt. Kolla på bakstycket på tändlåset också, inte ovanligt att det blir slitet där.
Det att den missar på en cylinder då och då är ett annat fel (tändstift, lock, kablar kanske tändspole)

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]